اقدامات فولاد مبارکه اصفهان در زمینه انرژی / جای خالی ردیف های معافیتی و تشویقی

اقدامات فولاد مبارکه اصفهان در زمینه انرژی در حالی صورت می گیرد و نتایجش را در میدان عمل نشان میدهد که برای تقویت چنین اقداماتی هیچ کار مؤثری صورت نگرفته به گزارش اختصاصی رصد روز، تلاش های فولاد مبارکه اصفهان جهت مرتفع کردن مسئله انرژی که...

اقدامات فولاد مبارکه اصفهان در زمینه انرژی در حالی صورت می گیرد و نتایجش را در میدان عمل نشان میدهد که برای تقویت چنین اقداماتی هیچ کار مؤثری صورت نگرفته

به گزارش اختصاصی رصد روز، تلاش های فولاد مبارکه اصفهان جهت مرتفع کردن مسئله انرژی که این روزها در واحدهای فولادسازی قربانی می گیرد اگرچه نشان دهنده ظرفیت های دیگر این واحد تولیدی برای کشورست اما ادامه روند فعلی نتایج این تلاش‌ها را کمرنگ می کند مشکل جدی در قطع ۷۵ درصدی گاز واحدهای فولادسازی شرایط بغرنجی را برای دستیابی به رکورد ۵۵ میلیون تن فولاد در سال ۱۴۰۴ ایجاد کردi و این اتفاق در شرایط می‌افتد که سهم سبد صنعت فولاد از مصرف گاز تنها ۳ درصد است.

اقدامات فولاد مبارکه اصفهان در زمینه انرژی

 

فرسوده بودن و یا عدم سرمایه گذاری در زمینه انرژی سبب شده تا تولید برق نیروگاهی در بسیاری از نقاط به ۲۰ درصد برسد حال اینکه راندمان تولید برق نیروگاهی ۳۸ درصد است فولاد مبارکه به همین جهت اقدام به احداث نیروگاهی با ۶۰ درصد راندمان کرده که با پایان گرفتن آن بخش قابل توجهی از نیاز برق این واحد تولیدی رفع خواهد شد. با توجه به ارزش افزوده حاصل از صنعت فولاد برای کشور این سوال مطرح می‌شود که چرا با وجود برنامه های وزارت نیرو جهت گسترش و توسعه نیروگاه ها و بازنگری سهم صنایع در مصرف انرژی همچنان مصرف صنعت فولاد حدود ۷ درصد است.

این در حالی است که با  وجود همه تبلیغات منفی علیه فولاد در زمینه مصرف انرژی فولادی ها هم در تولید دی اکسید کربن و هم در مصرف آب میانگین هایی به مراتب بهتر است بنچ مارک خراب کردن حتی این مسئله هم برای بازنگری در سیاست های وزارت نیرو در مسئله‌ قیمت گذاری و تخصیص انرژی کافی نبود.

 فولادی‌ها دو نیروگاه تولید برق ۹۱۴ مگاواتی سیکل ترکیبی و ۲۰۰ مگاواتی بادی در دست احداث دارند که سبب کاهش ۲.۵ میلیون تنی تولید دی اکسید کربن در سال خواهد شد.

قابل توجه در این اقدامات زیان فولاد مبارکه از محل کمبود انرژی است به گفته محمد یاسر طیب نیا فولاد مبارکه اصفهان در گندله سازی ۶۹۱ هزار تن، احیا مستقیم ۱۲۰۷ تن،  ریخته گری مداوم ۸۰۰ هزار تن و احیا مستقیم سبا ۴۷ هزار تن کاهش تولید داشته اما اقدامات فولاد که بخش مهمی از آن وظیفه سایر دستگاه‌ها است همچنان ادامه دارد.

سرمایه گذاری ۳۰ میلیون یورویی برای صفحه جویی در مصرف انرژی و ۳ میلیارد یورویی برای پروژه های آبی از دیگر تلاش های فولاد مبارکه در زمینه انرژی بود که سایر متولیان انرژی در کشور باید در جهت کمک به حل این  چالش اقدامات موثری انجام می دادند.

سپردن پروژه‌های بزرگ به فولاد مبارکه اصفهان مانند فعال سازی میادین گاز که سرمایه یک میلیارد دلاری را می طلبد در کنار تفاهم نامه احداث بزرگترین نیروگاه خورشیدی کشور توسط فولادمبارکه با ظرفیت ۶۰۰ مگاوات نشان میدهد پتانسیل‌های فولاد مبارکه اصفهان جهت مدیریت پروژه های مربوط به انرژی قابل توجه است اما با این همه فولادی مانند سایر واحدها درگیر مسئله کمبود انرژی هستند و با همه خدماتی که به این بخش در حال ارائه هستند از ردیف ها معافیتی و تشویقی برخوردار نیستند.

بررسی ها نشان می دهد فولاد مبارکه اصفهان در مصرف برق تولیدی نیروگاه در ۸ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته صفحه جویی کرده اما با این همه مبلغ بیشتری را برای آن پرداخت نموده. میزان مصرف برق تولیدی نیروگاه برای فولاد در ۸ ماهه امسال یک میلیون و ۱۷۲ هزار مگاوات ساعت بود نسبت به مدت مشابه سال قبل ۸۳ هزار و ۵۵۰  مگاوات صرفه جویی صورت گرفت با این حال مبلغ پرداختی فولادی‌ها بیش از ۲.۸۰۵ میلیارد ریال بیشتر از ۸ ماه سال قبل بود این مسئله به خوبی نشان می‌دهد که برای واحدی مانند فولاد مبارکه یک تنه باید در همه زمینه های مربوط به انرژی کنشگر باشد هیچ امتیازی نسبت به سایرین در نظر گرفته نشده در حالی که میشد با ایجاد ردیف های تشویقی به تقویت این مسئله بیش از همیشه کمک کرد

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار