با وجود بلوکه شدن بخش قابل توجهی از دارایی ها و تحریم ها: میانگین ۳۴ هزار میلیارد تومانی سود خالص فولاد مبارکه اصفهان در ۵ سال و نیم گذشته

بررسی ها نشان می دهد که فولاد مبارکه اصفهان علیرغم اینکه در چندسال گذشته با مسائل مختلفی روبرو بوده اما همیشه در مسیر سودسازی قدم برداشته و میانگین سود قابل توجهی را در ۵ سال و نیم گذشته ایجاد کرده است به گزارش اختصاصی رصد روز، اقدامات فو...

بررسی ها نشان می دهد که فولاد مبارکه اصفهان علیرغم اینکه در چندسال گذشته با مسائل مختلفی روبرو بوده اما همیشه در مسیر سودسازی قدم برداشته و میانگین سود قابل توجهی را در ۵ سال و نیم گذشته ایجاد کرده است

به گزارش اختصاصی رصد روز، اقدامات فولاد مبارکه اصفهان جهت انجام طرحهایی توسعه ای و نقش آفرینی قابل توجه در رشد تولید ناخالص داخلی و صنعت باعث شد تا فولاد مبارکه اصفهان به همراه تنی چند از مدیرانش در فهرست تحریم های چند لایه ایالات متحده امریکا قرار گیرند. جدا از این به گفته مدیران سابق فولاد حدود ۱۰۰ میلیون یورو پول نقد و ۶۰ میلیون یورو از کالاهای فولاد مبارکه اصفهان در انبار شرکتهای اروپایی بلوکه شده که قطعاً این مقدار روی گردش دارائیهای این واحد تولیدی اثرگذار خواهد بود.

فولادیها که از سال ۹۷ با مسئله تحریم دست و پنجه نرم می کنند و همین مسئله بخشی مهمی از تعاملات آنها را با بازارهای بین المللی تحت الشعاع قرار داده از سنگر تولید عقب نشینی نکردند و در فاصله همین سالها موفق شدند تا با همت مهندسان داخلی بارها و بارها به سمت ایجاد فناوریهایی حرکت کنند که علاوه بر ایجاد صرفه جویی ارزی به توسعه اشتغال آفرینی در این شرکت موجب شد.

بررسی ها نشان می دهد که از زمان شروع تحریم ها تا ۶ ماهه سال جاری روند سودسازی فولاد مبارکه همیشه بر مدار صعود بوده . این واحد تولیدی سال ۹۶ را با سود خالص ۶۰ هزار و ۳۱۶ میلیارد ریالی به پایان رساند. سود خالص فولاد در سال ۹۷ با ۱۰۳ درصد افزایش به ۱۲۲ هزار و ۳۰۵ میلیارد ریال رسید. این مقدار در سال ۹۸ رشد ۲۱ درصدی را ثبت کرد به ۱۴۷ هزار و ۹۵۹ میلیارد ریال افزایش یافت. سود خالص فولاد در سال ۹۹ و همزمان با با برخی از مسائل داخلی مانند مشکلات مربوط به تأمین مواد اولیه و اوج گیری قیمت گذاری دستوری به ۳۸۲ هزار و ۷۷۵ میلیارد ریال رسید تا نسبت به سال گذشته خود یعنی سال ۹۸ رشد ۱۵۹ درصدی را خلق کند. سال قبل سود خالص فولاد مبارکه ۸۴۰ هزار و ۳۰۶ میلیارد ریال بود و این میزان رشد قابل توجه ۱۲۰ درصدی را نسبت به سال ۹۹ نشان می دهد. فولادیها در ۶ ماهه نخست سال جاری نیز موفق شدند تا ۳۲۲ هزار و ۴۱۴ میلیارد ریال سود خالص را ذخیره کنند.

با این حساب میانگین سود خالص فولادیها در پنج سال و نیم گذشته بیش از ۳۴ هزار میلیارد تومان خواهد بود که اگر سایر مسائل مانند تحریمها و برخی از چالش های داخلی نبود شاید می توانست به دو یا سه برابر افزایش پیدا کند.

عوامل اثرگذار بر سودسازی مستمر فولاد مبارکه اصفهان

 

یکی از مواردی که موجب شده علی رغم فشارهای داخلی و خارجی همچنان روند سود سازی فولادی‌ها ادامه داشته باشد هم صحبت کردن مدیریت ریسک با اهدافی است که در خط و مشی فولاد مبارکه به چشم می خورد تنوع سبد محصولات و شناسایی فرصت های جدید براساس ارتقای سطح رضایت مشتریان و با تاکید بر پیشگیری از ایجاد عیوب یکی دیگر از عوامل موفقیت فولاد مبارکه اصفهان در سال های اخیر بود. کارنامه فولاد به خوبی روشن می کند که تمرکز مهندسان این واحد تولیدی همواره به سمت دستیابی به استانداردهای بالاتر محصولات و مرتفع کردن ریسک‌های کیفی بوده و همین موضوع سبب شده که با وجود رقابت قابل توجه در تامین بازار داخلی همواره محصولات فولاد مبارکه از اقبال بیشتری برخوردار باشد. سرمایه گذاری فولاد مبارکه در دانش و فناوری نتایج ملموسی بر وضعیت کیفی این کارخانه داشته و در سال‌های اخیر به اذعان بسیاری از کارشناسان فولاد مبارکه اصفهان از نقشه راه آینده نگری برخوردار بوده و این مسئله را باید در دوران کرونا مورد بررسی قرار داد. افزایش تولید و رکوردشکنی های پیاپی فولادی‌ها نشان داد که چند جانبه نگری همواره در برنامه‌های تولید و توسعه فولاد لحاظ شده و مهمترین نقطه اتکای فولادیها را باید در همین موضوع جستجو کرد.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید 

 

مطالب مرتبط

آخرین اخبار