تدبیر فولاد مبارکه اصفهان در حوزه سرمایه گذاری ها

بررسی ها نشان میدهد که موجودی نقد فولاد مبارکه اصفهان که یکی از عوامل تعیین کننده در موضوع سرمایه گذاری هاست طی سال ۹۵ تا ۶ ماهه ۱۴۰۱ رشد چند هزار درصدی داشته که از با توجه به ریسکهای موجود در بازار اقتصادی قابل توجه است به گزارش اختصاصی ...

بررسی ها نشان میدهد که موجودی نقد فولاد مبارکه اصفهان که یکی از عوامل تعیین کننده در موضوع سرمایه گذاری هاست طی سال ۹۵ تا ۶ ماهه ۱۴۰۱ رشد چند هزار درصدی داشته که از با توجه به ریسکهای موجود در بازار اقتصادی قابل توجه است

به گزارش اختصاصی رصد روز، دستاوردهای فولاد مبارکه اصفهان طی سالهای گذشته علیرغم محدودیتهای همیشگی در بازارهای بین المللی و سایه سنگین تحریمها اثرات جانبی زیادی برای اقتصاد کشور داشته. افزایش رشد کمی و کیفی، توسعه محصولات، ارزش آفرینی در تولید، ایجاد ارزش افزوده بالا در صنعت، اشتغال آفرینی گسترده، دستیابی به استانداردهای بالای جهانی، حضور در بین ۵۰ شرکت بزرگ فولادی دنیا، تولید محصولات جدید و… در شرایطی به دست آمده که طی چندسال گذشته موضوع تأمین مواد اولیه، قیمت گذاری دستوری و مسئله انرژی واحدهای تولیدی همواره مهمترین چالش شرکتهای فولادسازی بوده اما با این همه تدابیر اتخاذ شده در این واحد تولیدی تهدیدهای موجود را به فرصت تبدیل کرد.

در سال ۹۹ فولادیها به بالاترین میزان تولید فولاد خام کشور دست یافتند و در سال قبل نیز شاهد افزایش رشد ۸۸.۸۲ درصدی شاخص بازده کیفی محصولات خود بودند. در سال جاری حجم طرحهای توسعه ای فولاد ۲۰ برابر شد و تولید فولاد زنگ نزن که یکی از مهمترین محصولات زنجیره فولاد می باشد در این شرکت بدون سرمایه گذاری جدید و تنها با اتکاء به دانش مهندسان داخلی صورت گرفت.

سرمایه گذاری های فولاد مبارکه با روند افزایشی موجودی نقد

 

یکی از مهمترین فاکتورهای فولاد مبارکه اصفهان طی سالهای گذشته حفظ روند سودآوری شرکت بوده اما یکی دیگر از ارکان قابل توجه در شاخصهای مالی فولاد مبارکه تداوم روند افزایشی موجودی نقد است که با وجود حضور فعالانه فولاد در طرحهای مختلف نوسان منفی را تجربه نکرده و بررسی ها حکایت از آن دارد که این مقدار طی ۶ سال گذشته ۳ هزار و ۷۶۷ درصد رشد داشته که در نوع خود قابل توجه است.

بررسی ها همچنین مشخص می کند که که بیشترین میزان رشد سالیانه موجودی نقد در فولاد مبارکه اصفهان در سال ۹۸ اتفاق افتاد. در این سال موجودی نقد فولادیها با رشد ۲۲۱ درصدی به ۲۴ هزار و ۸۶۴ میلیارد ریال رسید. سال ۹۹ نیز فولادیها این میزان را با رشد ۱۲۱ درصدی به به ۵۴ هزار و ۸۸۴ میلیارد ریال رساندند سال ۱۴۰۰ موجود نقد این شرکت فولادی به ۱۰۲ هزار و ۳۱۰ میلیارد ریال افزایش یافت و در نهایت در ۶ ماهه سال ۱۴۰۱ این متغیر مهم مالی به بالاترین میزان خود یعنی ۱۵۳ هزار و ۵۸۰ میلیارد ریال پهلو زد.

نکته قابل توجه در بررسی میزان موجود نقد فولادیها میزان تغییرات صورت گرفته طی بازه زمانی ۹۵ تا ۶ ماهه سال جاریست. این میزان در سال ۹۵ رقم ۳ هزار و ۹۷۱ میلیارد ریال را نشان میدهد در ۶ ماهه ۱۴۰۱ رشدی چند هزار درصدی را پشت سر می گذارد. یکی از نکات با اهمیت در بررسی موجود نقد فولاد مبارکه اصفهان بررسی متغیرهای اثرگذار بر آن است که علیرغم آن فولادیها همواره ذخیره قابل توجهی را برای خود حفظ کردند.

سرکوب قیمتها در بورس کالا و اثرگذاری آن بر منابع مالی، افزایش عوارض گمرکی طی دو سال گذشته، بالا رفتن چند صد درصدی قیمت مواد اولیه، افزایش تورم در لایه های مختلف اقتصادی، تحریمهای شدید جزو متغیرهای مهمی هستند که کنترل هیچکدامشان در اختیار واحدهای تولیدی نیست اما بررسی ریسکهای موجود و عملکرد منطبق با ظرفیتهای واقعی همیشه نتایجی را رقم می زند که قابل توجه است.

بیانیه هیات تدوین استانداردهای حسابداری در خصوص اهمیت موجودی نقد به نقش تصمیمات مدیریتی در این باره می پردازد و آن را از منابع مهم و حیاتی هر واحد انتفاعی می داند و می افزاید؛

“ایجاد توازن بین وجوه نقد در دسترس و نیاز های نقدی ، مهمترین عامل سلامت اقتصادی هر واحد انتفاعی است. وجه نقد از طریق عملیات عادی و سایر منابع تامین مالی به واحد انتفاعی وارد می شود و برای اجرای عملیات، پرداخت سود، بازپرداخت بدهی هاو توسعه واحد انتفاعی به مصرف می رسد. جریان ورود و خروج در هر واحد انتفاعی بازتاب تصمیم گیری مدیریت در مورد برنامه ریزی های کوتاه مدت، بلند مدت، عملیاتی و طرح های سرمایه گذاری و تامین مالی است”.

بررسی سایر نتایج نیز از ارتباط ضریب همبستگی مثبت موجودی نقد با سطوح سرمایه گذاریها حکایت دارد. به عبارت دیگر شرکتهایی که دارای محدودیتهای مالی هستند در این باره با چالشهایی روبرو هستند و از این حیث باید یکی از عوامل موفقیت فولاد در حوزه سرمایه گذاریها را در افزایش موجودی نقد این شرکت جستجو کرد.

موجودی نقد فولاد مبارکه اصفهان

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط