حساب وکالتی چیست؟

به گزارش رصد روز، افرادی که قصد خرید خودرو در بورس کالا را دارند، باید یک شماره حساب به بورس کالا معرفی کنند، این شماره حساب، به «حساب وکالتی» معروف است. فردی که قصد خرید خودرو را دارد، پول خود را به حساب معرفی شده به بورس کالا (حساب وکال...

به گزارش رصد روز، افرادی که قصد خرید خودرو در بورس کالا را دارند، باید یک شماره حساب به بورس کالا معرفی کنند، این شماره حساب، به «حساب وکالتی» معروف است.

فردی که قصد خرید خودرو را دارد، پول خود را به حساب معرفی شده به بورس کالا (حساب وکالتی) واریز می‌کند.

در زمان خرید خودرو، افراد پولی که در اطلاعیه بورس کالا عنوان شده است را به این حساب واریز می‌کنند، در ادامه بورس کالا حساب را قفل می‌کند، در آن زمان فرد می‌تواند در رقابت بورس کالا شرکت کند.

در این جا دو حالت پیش می‌آید، حالت اول این است که فرد در رقابت پیروز شده است، در این حالت پول از حساب وکالتی کسر و به حساب خودروساز واریز می‌شود.

حالت دوم این است که فرد در رقابت خرید خودرو پیروز نمی‌شود، در این زمان حساب فرد آزاد می‌شود و فرد می‌تواند از حساب خود پول را برداشت و یا جا به جا کند.

در حال حاضر حساب وکالتی برای معامله در بازار بورس کالا اجباری است. سرمایه‌گذارانی که قصد خرید کالا‌هایی مانند خودرو، سیمان و … از بورس کالا دارند، لازم است پس از تکمیل مراحل ثبت نام و دریافت کد بورس کالا، نسبت به افتتاح حساب وکالتی اقدام کنند.

نکته قابل توجه این است که تنها «حساب‌های بانکی پس‌انداز و کوتاه‌مدت» قابلیت تبدیل شدن به حساب وکالتی را دارند.

در حال حاضر بانک‌های زیادی خدمات افتتاح حساب وکالتی را به مشتریان ارائه می‌دهند. در زمان ثبت نام کد بورس کالا لیست کامل این بانک‌ها را می‌توانید مشاهده کنید.

در بعضی بانک‌ها مانند بانک تجارت، اقتصاد نوین، سپه، ملت و … می‌توانید به صورت آنلاین، حساب وکالتی افتتاح کنید.

در این جا لازم است تا مراحل افتتاح حساب وکالتی در بورس کالا را تشریح شود.

اولین مرحله دریافت حساب وکالتی معرفی‌نامه از کارگزاری است.

در مرحله دوم مراجعه به بانک و افتتاح حساب وکالتی است. در این مرحله، لازم است به همراه معرفی‌نامه و مدارک هویتی به بانک مورد نظر مراجعه کنید. توجه داشته باشید که علاوه بر افتتاح حساب، می‌توانید یکی از حساب‌های بانکی خود را به حساب وکالتی تبدیل کنید.

 

در پایان لازم به تاکید است که از دادن شماره حسابی که یارانه به آن واریز می‌شود، خودداری کنید.

 

مطالب مرتبط