شاخص کل بورس برای رشد دوباره در جا زد

شاخص کل بورس در هفته گذشته با وضعیت نوسانی در معاملات چهارشنبه مواجه شد اما کارشناسان بر این باورند که این نوسان طولانی مدت نخواهد بود. به گزارش رصد روز، هفته گذشته شاخص بعد از رکورد شکنی جدید در روز آخر معاملاتی یعنی چهارشنبه ۶ اردیبهشت ...

شاخص کل بورس در هفته گذشته با وضعیت نوسانی در معاملات چهارشنبه مواجه شد اما کارشناسان بر این باورند که این نوسان طولانی مدت نخواهد بود.

به گزارش رصد روز، هفته گذشته شاخص بعد از رکورد شکنی جدید در روز آخر معاملاتی یعنی چهارشنبه ۶ اردیبهشت ماه با عرضه در ابتدای معاملات آغاز شده و در انتهای معاملات با تعادل مواجه شد.

ارزش معاملات بالا در کنار صف خرید نمادهای بورسی

همانطور که در گزارش روزانه بورس اشاره کردیم، ارزش معاملات خرد بورس در هفته گذشته بالای ۱۵ هزار میلیارد تومان بوده که نشان می‌دهد بازار سرمایه در حال کف سازی مجدد برای صعود است، البته تفاوت این کف سازی با موارد مشابه سال قبل، زمان کوتاه شاخص برای گرفتن نفسی تازه بوده و بازار می‌تواند به سرعت به تعادل در عرضه و تقاضا برسد.

نکته دیگر معاملات بازار سرمایه در هفته گذشته را می‌توان تعداد بالای صف خرید دانست که این نکته نشان می‌دهد سازمان بورس در کنترل شاخص بسیار موفق تر از سال ۹۹ عمل کرده و با توجه به تعداد بالای نمادهای صف خرید اما برخی از نمادهای شاخص ساز هم زمان با عرضه و وضعیت منفی روبرو می‌شوند که این وضعیت بازدهی سبدهای بورسی را به شدت زیاد کرده و باعث می‌شود شاخص در زمان دیرتری به قله‌های جدید برسد.

ذخیره سود در هفته گذشته مشهود بود

علی فراقی کارشناس بازار سرمایه درباره وضعیت بورس در هفته گذشته به مهر گفت: در هفته‌ای که گذشت ذخیره سود همانند گفته‌های قبلی مشهود بود خصوصاً در نمادهایی که به صورت قدرتمند تر در جنبش قبلی بازار رشد کرده بودند که تعداد قابل توجهی از این نمادها شرکت‌های بزرگ بازار بودند.

فراقی اضافه کرد: برخلاف سال گذشته و در روند صعودی حال حاضر با آن مواجه هستیم این است که برای فروشنده‌ها در اکثر نمادها خریدارانی به چشم می‌خورند که قبل از این شاهد آن نبودیم و این یک مورد بسیار قابل اهمیت است که نشان دهنده جذاب بودن بازار برای فعالان در شرایط موجود است.

فراقی درباره وضعیت بازار سرمایه در هفته جاری گفت: پیش بینی که می‌توان برای بازار در هفته جاری داشت وضعیت مناسب‌تر شاخص هم وزن در بازار تا میانه هفته خصوصاً تک سهم‌های بازار می‌باشد و پس از آن شاهد قدرت گرفتن تقاضا در نمادهای بزرگ‌تر بازار و متعادل شدن این نمادها باشیم که در جمع بندی اصلاح نمادهای بزرگ بازار می‌توان بیشتر این اصلاح را از نوع زمانی در نظر گرفت.

وضعیت دلار در بازار آزاد و تأثیر بر بورس

نکته‌ای که می‌تواند بر شاخص کل بورس در این هفته تأثیرگذار باشد نرخ دلار در بازار آزاد بوده که هرگونه افزایش آن از لحاظ روانی بر بورس تأثیر گذاشته و می‌تواند شاخص با یک پرش به سمت بالا مواجه شود، مسئولان تلاش‌های زیادی کرده تا تأثیرگذاری نرخ دلار در بازار آزاد را بر بورس کاهش دهند اما واقعیت آن است که شاخص کل بورس همچنان بر نرخ بازار آزاد دلار حساس است، البته باید اذعان کرد که این تأثیرگذاری در ماه‌های گذشته کاهش یافته و اکنون نرخ حواله در بازار مبادله برای بازار سرمایه به شدت حیاتی است اما نکته این است که فعالان بازار سرمایه هنوز نرخ آزاد را بر نرخ مبادله تأثیرگذار دانسته و نرخ بازار آزاد همچنان سیگنال افزایش یا کاهش قیمت دلار در بازار مبادله ارز و طلا را می‌دهد.

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار