واریز سود ۶۰۰ هزار تومانی سهام عدالت آغاز شد

وزیر اقتصاد آخرین خبر از سهام عدالت برای جاماندگان و واریز سود امسال را تشریح کرد به گزارش رصد روز، پدرحالی که طبق آمار حدود ۴۹ میلیون نفر مشمول سهام عدالت هستند، همواره صدای اعتراض عده‌ای به گوش می‌رسید که چرا با وجود اینکه جزو دهک‌های ک...

وزیر اقتصاد آخرین خبر از سهام عدالت برای جاماندگان و واریز سود امسال را تشریح کرد

به گزارش رصد روز، پدرحالی که طبق آمار حدود ۴۹ میلیون نفر مشمول سهام عدالت هستند، همواره صدای اعتراض عده‌ای به گوش می‌رسید که چرا با وجود اینکه جزو دهک‌های کم درآمد جامعه هستند، مشمول این سهام نمی شوند. از سویی دولت دوازدهم درحالی به کار خود پایان داد که اعلام شد پرونده ثبت نام سهام عدالت بسته شده است و امکان اینکه مشمول جدیدی پذیرفته شود وجود ندارد. با این حال برخی نماینده های مجلس همچنان قول تخصیص سهام عدالت به جاماندگان را می دادند و آمارهای مختلفی نیز از جاماندگان ارائه می شد و در نهایت نیز زمزمه های یک جامعه آماری ۲۰ میلیون نفری نیز به گوش رسید.

احسان خاندوزی در مورد اختصاص سهام عدالت به جاماندگان و پرداخت مرحله دوم سود سهام عدالت، گفت: در مورد اختصاص سهام عدالت به افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی مصوبه‌ای را داشتیم اما مجلس اصرار داشت که به جای هیأت وزیران باید در شورای اصل ۴۴ مصوب شود. جلسه هیأت عالی برگزار می‌شود که تخصیص سهام عدالت به این قشر در این جلسه بررسی می‌شود که امیدواریم تا ۲۹ اسفند اجرایی شود.

خاندوزی به پرداخت سود سهام عدالت اشاره کرد و افزود: از ۳۶ شرکتی که در حوزه سهام عدالت مداخله دارند در یک مرحله پرداخت سود را در پاییز انجام دادیم. اکثر شرکت‌ها در مرحله دوم همکاری لازم را انجام دادند غیر از چند شرکت معدود مثل فولاد مبارکه و هلدینگ خلیج فارس.

وزیر امور اقتصادی و دارایی در مورد پرداخت مرحله دوم سود سهام عدالت در سال جاری گفت: شرکت‌های سرمایه‌پذیر باید سود مرحله دوم را تا قبل از پایان سال بدهند؛ اگرنه اسامی آنها اعلام می‌شود.

سید احسان خاندوزی در حاشیه یازدهمین جلسه پیگیری رفع موانع سرمایه‌گذاری و تولید در پاسخ به سوال در مورد واریز مرحله دوم سود شرکت‌های سهام عدالت چه اقدامی انجام شده است، گفت: طبیعتا شرکت‌های سرمایه‌پذیر باید تا آخر سال جاری سود سهام عدالت را به حساب شرکت سپرده‌گذاری مرکزی واریز کنند که سودها تجمیع شده و بخش دوم سود سهام عدالت به صورت یکجا به حساب مشمولان واریز شود.

وی گفت: شرکت‌هایی که سود سهام را به موقع واریز نکنند، اسامی آنها را اعلام می‌کنیم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی همچنین در مورد افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارکنان دولت در سال آینده گفت: پیشنهاد دولت افزایش پلکانی بوده است، اما باید ببینیم در مجلس نمایندگان در نهایت چه چیزی را تصویب می‌کنند.

وزیر اقتصاد گفت: بحث تعلق سهام عدالت به جاماندگان تا پایان اسفند ماه قطعی خواهد شد.

وزیر اقتصاد در جمع خبرنگاران در خصوص کنترل تورم از جانب دولت گفت: دولت همچنان بر کنترل تورم تأکید دارد و امیدوار هستیم بانک مرکزی با توجه به اختیارات خوبی که دریافت کرده است بتواند نوسانات قابل توجه موجود در بازار ارز را کنترل کند.

نهایی‌شدن سهام عدالت جاماندگان تا پایان سال

خاندوزی در پاسخ به سؤالی در مورد سهام جاماندگان سهام عدالت گفت: براساس قانون بودجه سال ۱۴۰۱ دولت وظیفه دارد به افراد تحت حمایت نهادهای حمایتی سهام تخصیص دهد. براساس نظر بخش تدوین مصوبات مجلس این موضوع باید حتماً در شورای‌عالی اصل ۴۴ مورد تأیید قرار بگیرد براین‌اساس از رییس جمهور زمان گرفتیم و تعلق سهام به جاماندگان تا پایان اسفند ماه قطعی خواهد شد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی دولت را موظف کردند تا از محل تعیین شده در قانون بودجه سال ۱۴۰۲، نسبت به واگذاری سهام عدالت به کلیه جاماندگان مشمول دریافت این سهام اقدام کند

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی نوبت صبح امروز (شنبه) و در جریان بررسی بخش هزینه‌ای لایحه بودجه ۱۴۰۲ کل کشور، بند الحاقی ۶ تبصره ۲ این لایحه را به شرح زیر تصویب کردند:

«.. نسبت به واگذاری سهام عدالت به کلیه جاماندگان مشمول دریافت این سهام اقدام نموده و گزارش اجرای این بند هر سه ماه یک بار توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی به کمیسیون‌های اقتصادی و اجتماعی مجلس شورای اسلامی ارسال نماید.»

متن کامل بند:

«بند الحاقی ۶- دولت موظف است از محل باقی مانده سهام متعلق به دولت یا شرکت‌های دولتی در بنگاه‌های قابل واگذاری قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم (۴۴) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در سقف ردیف درآمدی ۳۱۰۵۰۰ …»

 

 

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط