واریز سود ۶۰۰ هزار تومانی مرحله دوم سهام عدالت

جزئیات انتقال سهام عدالت متوفیان به بازماندگان اعلام شد. به گزارش رصد روز،پدرحالی که طبق آمار حدود ۴۹ میلیون نفر مشمول سهام عدالت هستند، همواره صدای اعتراض عده‌ای به گوش می‌رسید که چرا با وجود اینکه جزو دهک‌های کم درآمد جامعه هستند، مشمول...

جزئیات انتقال سهام عدالت متوفیان به بازماندگان اعلام شد.

به گزارش رصد روز،پدرحالی که طبق آمار حدود ۴۹ میلیون نفر مشمول سهام عدالت هستند، همواره صدای اعتراض عده‌ای به گوش می‌رسید که چرا با وجود اینکه جزو دهک‌های کم درآمد جامعه هستند، مشمول این سهام نمی شوند. از سویی دولت دوازدهم درحالی به کار خود پایان داد که اعلام شد پرونده ثبت نام سهام عدالت بسته شده است و امکان اینکه مشمول جدیدی پذیرفته شود وجود ندارد. با این حال برخی نماینده های مجلس همچنان قول تخصیص سهام عدالت به جاماندگان را می دادند و آمارهای مختلفی نیز از جاماندگان ارائه می شد و در نهایت نیز زمزمه های یک جامعه آماری ۲۰ میلیون نفری نیز به گوش رسید.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه گفت: داده‌های انحصار ورثه را در اختیار سازمان بورس قرار داده ایم تا سهام عدالت متوفیان را به خانواده‌های آن‌ها منتقل کنند.

محمد کاظمی فرد رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه درباره اطلاعات فردی متوفیان سهامدار سامانه سهام عدالت به صورت الکترونیکی افزود: سازمان ثبت احوال کشور این خدمت را ارائه می‌دهد و اطلاعات متوفیان را به صورت برخط در اختیار دارد.

وی گفت: ما داده‌های خدمت انحصار ورثه را در اختیار سازمان بورس قرار داده ایم تا سهام عدالت متوفیان را به خانواده‌های آن‌ها منتقل کنند.

کاظمی فرد افزود: این داده‌ها به صورت وب سرویس در اختیار سازمان بورس قرار گرفته و این سازمان می‌تواند در سامانه‌های خود استفاده کند.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه اظهار کرد: ما آمادگی این را داریم که طی جلسات کارشناسی و اداری با سازمان بورس، بقیه مشکلات سهامداران سهام عدالت را برطرف کنیم.

اکبر حیدری، سخنگوی کانون سهامداران عدالت در پاسخ به این سوال که آیا جامعه آماری ۲۰ میلیون تومانی که گفته شد، واقعی بود، گفت: در سال ۸۷ مصوبه ای درباره سهام عدالت اجرایی می شود که آن هم مستند به ابلاغیه ۸ ماده ای مقام معظم رهبری بوده است. بر اساس آن قرار شد که شش دهک پایین درآمدی جامعه از سهام عدالت برخوردار شوند. در بررسی های بعدی مشخص می شود تعدادی از مردم که جزو دهک های پایین درآمدی جامعه بودند به دلیل اینکه در آن زمان سامانه های آماری به روز نبود و آنالوگ بود از فرآیند شناسایی و تخصیص عام جا ماندند. اساسا جاماندگان سهام عدالت هم این عده نبودند، نزدیک به یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفری بودند که در شناسایی، واجد شرایط دریافت سهام عدالت شده بودند، دعوتنامه سهام به نامشان صادر شده بود، تکالیف قانونی شان را هم انجام داده بودند، اوراق سهام در اختیارشان بود اما در سال ۹۵ وقتی پایان سهام عدالت اعلام شد در سامانه اعلامی سامانه خصوصی سازی اطلاعاتشان موجود نبود.

وی ادامه داد: این نقص ناشی از دقت در مغایرت گیری اطلاعات ثبت شده در تعاونی ها و اطلاعات نزد سازمان خصوصی سازی بود. در ابتدا حقوق این تعداد احساس شد تضییع شده و به عنوان جاماندگان سهام عدالت مطرح شدند. در ادامه بررسی ها مشخص شد که ازشش دهک پایین جامعه کسان دیگری هم هستند که مشمول دریافت سهام عدالت بودند ولی شناسایی نشدند.

سخنگوی کانون سهامداران عدالت عنوان کرد: در گزارش وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به کمیسیون اقتصادی، به آمار ۲۰ میلیونی از جاماندگان که الان گفته می شود، اشاره ضمنی شده است و این آمار دقیقی نیست و برآوردی است. به هر حال در اینکه افرادی بودند که مشمول سهام عدالت بودند اما در فرایند شناسایی جاماندند شکی نیست اما آمار نهایی باید توسط دستگاه های مسئول اعلام شود.

وی با اشاره قانون بودجه ۱۴۰۱ گفت: در بودجه امسال به طور بدیهی و پیش فرض مشخص بود که هر کسی که الان تحت پوشش نهادهای حمایتی و کمیته امداد و سازمان بهزیستی هست، قطعا جزو دهک های جامانده حساب می شود. مجلس هم در قانون تاکید کرد که با اولویت مشمولان نهادهای حمایتی که سهام عدالت دریافت نکردند، اجرای طرح سهام عدالت برای جاماندگان کلید بخورد. این آمار قطعی است و اطلاعات آنهم استخراج شده است و توسط این دو نهاد هم به سازمان خصوصی سازی اعلام شده است.

حیدری در توضیح صحت و سقم عدد ۳ و نیم میلیون نفری جامعه آماری تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد، گفت: این عدد آمار اعلام شده از سوی بهزیستی و کمیته امداد است اما در نهایت باید با اطلاعات نهایی دارندگان سهام عدالت انطباق داده شود چون بازهم ممکن است عده ای را هم که نهادهای حمایتی اعلام کرده اند در تطابق با اطلاعات موجود مشخص شود، سهام عدالت دریافت کرده اند ولی اطلاع نداشته اند. لذا عدد نهایی فعلا مشخص نیست.

قرار است به هر کدام از این دسته از سهام داران حدود ۱۰ میلیون تومان سهم داده ‌شود که طبق اعلام سازمان خصوصی سازی طی یکی دو ماه آینده تخصیص پیدا می‌کند و این افراد تا ۱۰ سال نمی‌توانند سهام خود را بفروشند چون سهامداران کنونی که از سال ۸۵ سهامدار شده بودند نیز با صرف زمانی روبه‌رو شدند.

سخنگوی کانون سهامداران عدالت در پاسخ به این سوال که با وجود تمام بررسی های سازمان خصوصی سازی ممکن است باز هم فردی جا بماند و موفق به دریافت سود سهام عدالت نشود، اظهار کرد: سازمان ما اکنون اطلاعات دارندگان سهام را دارند لذا هر اطلاعاتی در خصوص ثبت جاماندگان در هر مرحله ای اخذ شود قطعا باید با آمار موجود تطبیق داده شود. چون یک نفر نمی تواند دوبار سهام بگیرد. اما مسئله اصلی این است که در این مرحله و در نوبت اول بنا به تاکید مفاد قانون بودجه ۱۴۰۱ شناسایی جاماندگان نهادهای حمایتی در دستور کار قرار گرفته است و بدیهی است اطلاعات این افراد از طریق این نهادها به سازمان ارسال می شود.

 

 

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

6 نظر برای این مطلب ثبت شده است:

مسلم دیانت پور

پاسخ دادن

۲۴ بهمن ۱۴۰۱


با ادب و احترام باتوجه به اینکه سهام عدالت جهت رفع نیاز باید در اختیار باشد گاها مشاهده میشود قطره چکانی انهم بصورت ناچیز داده میشود و هیچ کاری از سهام دار عدالت بر نمی آید چرا وبه چه دلیل این سهام به فردی واگذار میشود که در رابطه با آن هیچ اختیار عملی دردست ندارد...؟

هستی

پاسخ دادن

۲۴ بهمن ۱۴۰۱


سلام با این ۶۰۰ تومنی که میخایید بدید ملت چقد جار زدید یکماهه سر تیتر خبرها شده بسه دیگه بابا

    دختر مو مشکی

    پاسخ دادن

    ۲۴ بهمن ۱۴۰۱


    خدا نعلتشون کن۶.امید ب خدا دارم ک همینم با یارنشون کلا قطع بشه ک ایقد برای چس تومن منت نزارن ب سر مردم بیچاره

مهدی

پاسخ دادن

۲۴ بهمن ۱۴۰۱


واقعا سود ۲۵ میلیون سهام عدالت واقعا ۶۰۰هزار تومان هست در یک سال

مهراد

پاسخ دادن

۲۴ بهمن ۱۴۰۱


6 ماه است خبر اول تیتر روزنامه ها اینترنت کوفت درد اطلاع رسانی میکنید که قرار است 600 تومان به مردم واگذار شود که هزینه تنها یک روز خانواده 3 نفری است خداوند به باعث و بانیش لعنت کنه 600تومان پول اینترنت دادیم هنوز خبری نیست

ناشناس

پاسخ دادن

۲۵ بهمن ۱۴۰۱


راستی این هدیه یارانه معیشتی که قرار بود به مناسبت 22بهمن به حساب مردم نفری 100 صد هزار تومن واریز کنین چی شد.مگه آقای ریسی دستور نداده بودن که واسه همه واریز بشه ؟واسه یه تعدادی واریز شد و مابقی رو ماست مالی کردین . واقعاً چرا به مردم ظلم می کنین .چرا همینی که حق مردم هست بهشون نمی دین .مردم همه و یک صدا با هم کامنت بزارین تا پی گیری بشه.

آخرین اخبار