واگذاری سهام صندوق‌های قابل معامله به متولدین ۱۴۰۱

واگذاری سهام صندوق‌های قابل معامله برای متولدین ۱۴۰۱ در حالی در حال انجام است که با پس‌انداز سود سالانه سهام‌های اختصاص داده شده و رشد قیمت آنها در پایان ۲۴ سالگی فرد با سرمایه اولیه مطلوبی در بازار بورس به فعالیت خود ادامه دهد. به گزارش ...

واگذاری سهام صندوق‌های قابل معامله برای متولدین ۱۴۰۱ در حالی در حال انجام است که با پس‌انداز سود سالانه سهام‌های اختصاص داده شده و رشد قیمت آنها در پایان ۲۴ سالگی فرد با سرمایه اولیه مطلوبی در بازار بورس به فعالیت خود ادامه دهد.

به گزارش رصد روز، وزارت امور اقتصادی و دارایی اعلام کرد: قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در مهر ماه سال ۱۴۰۰ توسط مجلس شورای اسلامی تصویب و در آبان همان سال به تمام دستگاه‌های اجرایی ماده ۲۹ قانون برنامه پنجم توسعه به منظور اجرا ابلاغ شد.

مطابق این قانون برای دستگاه‌ها وظایف عمومی و تخصصی تعیین شده است. وزارت امور اقتصادی و دارایی متولی اجرای ماده ۱۱ قانون فوق‌الذکر است. ماده ۱۱ دولت را مکلف کرده به متولدین از ابتدای سال ۱۴۰۰ معادل ۱۰ میلیون ریال سهام صندوق‌های قابل معامله در بورس را اختصاص دهد.

این رقم برای سال ۱۴۰۱ برای هر فرزند متولد شده ۱۵ میلیون ریال تعیین شده است. برای سال‌های بعد نیز به مدت ۷ سال در قانون بودجه باید ارقام تعیین و تامین اعتبار شود.

با توجه به اینکه برای اجرای ماده ۱۱ قانون فوق‌الذکر نیاز به تهیه دستورالعمل و تصویب آن در هیأت دولت بود، به محض ابلاغ قانون، وزارت امور اقتصادی و دارایی با همکاری سازمان بورس و اوراق بهادار تهیه آیین‌نامه را آغاز کرد.

با رفت و برگشت‌های متعدد و جلسات پی در پی آیین‌نامه تهیه و پس از چندین بار مطرح‌شدن در کمیسیون اقتصادی هیأت دولت در نهایت در مورخ ۲۷ شهریور ماه ۱۴۰۱ تصویب و در مهر ماه ابلاغ شد. به محض ابلاغ آیین‌نامه با توجه به تعداد زیاد ذینفعان مشخص شده در آن، کارگروه هماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی ذینفع به منظور تسریع در اجرا تشکیل شد.هماهنگی‌های لازم به منظور تهیه بستر اجرای الکترونیک ثبت‌نام والدین صورت پذیرفت.

شایان ذکر است این کار برای نخستین بار در کشور انجام می‌شود و به منظور اجرا نیاز به همکاری بین دستگاه‌ها ازجمله سازمان ثبت احوال کشور، سازمان بورس و اوراق بهادار، شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، سازمان فناوری اطلاعات ایران، بانک ملی ایران، پست بانک، کارگزاری بانک ملی و وزارت امور اقتصادی و دارایی بود.

جلسات فشرده بین ذینفعان در وزارت امور اقتصادی و دارایی و کارگروه تعامل‌پذیری دولت الکترونیک برگزار شد و با پیگیری‌های انجام شده و همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در ابتدا بستر به صورت آزمایشی طراحی و اجرا شد و پس از رفع نواقص آماده ثبت نام عموم از طریق بستر پنجره ملی خدمات دولت هوشمند است.

در حال حاضر امکان ثبت‌نام متولدین ۱۴۰۱ فراهم است، برای متولدین ۱۴۰۰ با توجه به گذشت زمان باید برای تأمین اعتبار اقدامات لازم انجام شود تا برای این گروه نیز شرایط ثبت نام و اختصاص سهام فراهم شود که به محض انجام مقدمات و تامین اعتبار اعلام خواهد شد. مطابق فرآیند مشخص‌شده در آیین‌نامه ماده ۱۱ وزارت امور اقتصادی و دارایی منابع لازم را تأمین می‌کند.

بانک‌های ملی ایران و پست بانک به عنوان بانک عامل جهت واریز وجه ریالی به حساب نوزادان تعیین شده‌اند، کارگزاری بانک ملی وظیفه خرید سهام صندوق‌های قابل معامله در بورس را بر عهده دارد، سازمان بورس و اوراق بهادار لیست صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس را به صورت مرتب به‌روزرسانی می‌کند و در نهایت شرکت سپرده‌گذاری مرکزی این اوراق سهام را برای متولدین جدید تا پایان ۲۲ سالگی بلوکه می‌کند.

سود این اوراق نیز به حساب واریز خواهد شد و انتظار می رود با پس‌انداز سود سالانه سهام‌های اختصاص داده شده و رشد قیمت آنها در پایان ۲۴ سالگی فرد با سرمایه اولیه مطلوبی در بازار بورس به فعالیت خود ادامه دهد.

بر اساس این گزارش، مراحل ثبت‌نام والدین محترم متولدین ۱۴۰۱ به ترتیب شامل «ورود به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند به آدرس my.gov.ir»، «ورود از طریق شماره همراه والدین فرزند و دریافت کد یکبار مصرف»، «مشاهده بخش داشبورد و ورود به قسمت طرح تشویق فرزندآوری»، «مشاهده اطلاعات فرزندان متولد ۱۴۰۱»، «انتخاب نام فرزند و درج تاریخ تولد»، «ارسال اطلاعات و نمایش اطلاعات فرزند»، « انتخاب بانک عامل و سه مورد از صندوق‌های سهام»، «مشاهده پیام ثبت موفق و انتظار برای تأیید» است.

بقیه مراحل توسط دستگاه‌های حاکمیتی و با توجه به کد سجامی انجام می‌شود و والدین موظف به دریافت کد سجامی برای فرزند خود هستند.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار