پالایشی یکم پربازده‌ترین صندوق سهامی

سازمان بورس و اوراق بهادار باتوجه به معاملات صورت گرفته در روزهای پایانی سال ۱۴۰۱، صندوق پالایشی یکم را به عنوان پربازده‌ترین صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهامی اعلام کرد. به گزارش رصد روز،سود صندوق پالایشی یکم در صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهامی ۱...

سازمان بورس و اوراق بهادار باتوجه به معاملات صورت گرفته در روزهای پایانی سال ۱۴۰۱، صندوق پالایشی یکم را به عنوان پربازده‌ترین صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهامی اعلام کرد.

به گزارش رصد روز،سود صندوق پالایشی یکم در صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهامی ۱۴۰۱ اعلام شد.

صندوق پالایشی یکم سال ۱۴۰۱ را در حالی با قیمت پایانی ۱۶۵۷۶ تومان به پایان برد که بررسی‌ها نشان از رشد ۱۳۱ درصدی قیمت معاملاتی این صندوق و رسیدن نسبت قیمت معامله صندوق به ارزش خالص دارایی (از ۶۷ درصد در آبان ۱۴۰۱) به ۹۵ درصد دارد.

بر اساس آمارها، صندوق پالایشی یکم در آخرین روز معاملاتی سال ۱۴۰۱ (۲۸ اسفند ۱۴۰۱) در حالی با قیمت پایانی ۱۶۵۷۶ تومان سال را به پایان برد که مقایسه آن با قیمت پایانی آخرین روز معاملاتی سال ۱۴۰۰ (۲۸ اسفند ۱۴۰۰ برابر با ۷۱۶۴ تومان) نشان از رشد ۱۳۱ درصدی قیمت معاملاتی این صندوق دارد (در همین بازه زمانی NAV صندوق ۸۴.۵۴ درصد رشد داشته است).

صندوق پالایشی یکم با این رشد در صدر پربازده‌ترین صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهامی در سال ۱۴۰۱ قرار گرفت و رشد بیش از ۸۸ درصدی نسبت به شاخص کل بورس (بازدهی شاخص کل بورس در سال ۱۴۰۱ معادل ۴۳ درصد) را ثبت کرد.

تا پیش از اصلاح اساسنامه و تعیین بازارگردان برای صندوق پالایشی یکم که با پیگیری‌های سازمان بورس به ثمر نشست، قیمت معاملاتی این صندوق بسیار پایین‌تر از ارزش خالص دارایی یا همان NAV صندوق بود، اما آخرین محاسبات امروز (هشتم فروردین ۱۴۰۲) نشان می‌دهد که نسبت قیمت معامله صندوق پالایشی یکم به ارزش خالص دارایی آن (از ۶۷ درصد در آبان ۱۴۰۱) به ۹۵ درصد رسیده است.

به عبارت دیگر تعیین بازارگردان و اصلاح اساسنامه این صندوق با پیگیری‌های سازمان بورس و اوراق بهادار، علت اصلی کاهش این فاصله و رشد چشمگیر قیمت صندوق پالایشی و جبران تضییع حق مردم و سهامدارانی بوده که به واسطه کوتاهی دولت قبل تاکنون از این اختلاف و عقب‌ماندگی زیاد، متضرر شده بودند.

گفتنی است «پالایشی یکم» دومین صندوق سرمایه‌گذاری دولت بود که در قالب ETF پذیره‌نویسی شد. این صندوق که شامل باقیمانده سهام دولت در چهار پالایشگاه تهران، اصفهان، تبریز و بندرعباس بود در شهریور ماه ۱۳۹۹ در بورس عرضه شد.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار