پیش‌ بینی بورس فردا ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲

بورس تهران در شروع هفته جاری و با وجود خوش‌بینی به تاثیر گزارش‌های منتشر شده از سودآوری شرکت‌ها، نتوانست عملکرد خوبی از خود به نمایش بگذارد. بورس فردا چگونه خواهد بود؟ به گزارش رصد روز، برای پیش بینی بورس فردا باید ببینیم چه اتفاقاتی در ب...

بورس تهران در شروع هفته جاری و با وجود خوش‌بینی به تاثیر گزارش‌های منتشر شده از سودآوری شرکت‌ها، نتوانست عملکرد خوبی از خود به نمایش بگذارد. بورس فردا چگونه خواهد بود؟

به گزارش رصد روز، برای پیش بینی بورس فردا باید ببینیم چه اتفاقاتی در بورس دیروز رخ داد و چه اتفاقاتی در بورس فردا تاثیرگذار خواهد بود و سپس با توجه به مجموع این اتفاقات ببینیم چه چیزی در انتظار بورس فردا است.

بورس امروز در حالی کار خود با رنگ سرخ به پایان رساند که در ابتدا شاهد روند مثبتی در معاملات سهام بودیم و انتظار می‌رفت که به دلیل گزارش‌های سالانه خوبی که اکثر شرکت‌ها منتشر کرده‌اند، تقاضا قدرت قابل توجهی در بازار امروز داشته باشد. شاخص کل بورس در انتهای بازار امروز با یک کاهش یک درصدی همراه شد و در محدوده ۲.۲۹۸ میلیون واحدی قرار گرفت. در سمت دیگر شاخص هم‌وزن که تلاش بسیاری برای حفظ محدوده مثبت قرار داده بود، در نهایت افت ۰.۵۴ درصدی تجربه کرد تا در اکثر صنایع شاهد معاملاتی منفی باشیم. ارزش معاملات خرد سهام نیز در بازار امروز با ثبت عدد ۱۳۶۲۱ میلیارد تومانی، تغییر چندانی نسبت به روزهای قبل نداشت و از سمت دیگر شاهد خروج پول ۸۴۴ میلیارد تومانی از سمت کدهای حقیقی بودیم.

تا قبل از شروع هفته جاری، اکثر فعالان بازار سرمایه انتظار داشتند که پس از گذر از روزهای منفی هفته‌های گذشته و همچنین انتشار گزارش‌های فصلی و سالانه شرکت‌ها که اغلب با رشد سودآوری‌های قابل توجهی نیز همراه بود، بورس تهران بتواند هفته مثبتی را آغاز کند و این روند نیز برای مدتی ادامه‌دار باشد. با این حال اما با وجود آغاز مثبت، پس از گذشت حدود نیم ساعت شاهد قدرت گرفتن عرضه‌ها بودیم و فروشندگان به شکلی اجازه خودنمایی را به خریداران ندادند و اکثر نمادها از سقف روزانه خود فاصله گرفتند. این موضوع دلایلی می‌تواند داشته باشد که در ادامه با بررسی آن‌ها به پیش بینی بورس فردا خواهیم پرداخت.

بهانه‌هایی برای فروش سهام

برای افزایش قدرت فروشندگان در بازار امروز دلایلی مطرح می‌شود که شاید بررسی آن‌ها خالی از لطف نباشد اما حقیقتا موضوعی که در معاملات روزانه بیش از هر چیزی به چشم می‌خورد، افزایش فشار فروش هم‌زمان در اکثر نمادهاست که به نوعی شبهات بسیاری برای دستکاری بازار را ایجاد می‌کند. یکی از دلایلی که در بازار امروز به عنوان عامل فروش سهام عنوان می‌شود، کاهش نرخ دلار بازار آزاد طی روزهای گذشته به دلیل انتشار خبرهای مثبت در رابطه با احتمال از سرگیری مذاکرات برجامی بود که البته فعلا راه به جایی نبرده است. با این حال اما کاهش نرخ دلار به قدری بالا نبوده و چندان نیز شتاب بالایی ندارد که موجب افزایش فشار فروش از سمت سهامداران شود به طوری که اهالی بازار سرمایه با وجود مشاهده شرایط بنیادی مناسب شرکت‌ها دست به فروش سهام خود بزنند.

یکی دیگر از فرضیه‌ها، به اصطلاح معروف “پیشخور شدن” بازمی‌گردد و به نوعی گفته می‌شود که رشد ماه‌های اخیر بازار تا قبل از ریزش هفته‌های قبل، فارغ از مباحث جاماندگی، به دلیل انتظار برای گزارش عملکردهای خوب شرکت‌ها بوده و بورس تهران زودتر از منتشر شدن خبرهای شرکتی به این موضوعات واکنش داده و اکنون با نهایی شدن آن شاهد فروش سهام از سمت افرادی هستیم که سودهای مناسبی را با این نگاه دریافت کرده‌اند. با این حال اما به نظر می‌رسد که این موضوع نیز چندان منطقی به نظر نرسد زیرا ریزش‌هایی که چندی پیش رخ داد قیمت بسیاری از سهام را تا مقدار زیادی کاهش داد و قیمت‌های کنونی شاید فاصله معناداری با ارزش واقعی سهام شرکت‌ها داشته باشند بنابراین طبیعی نیست که با وجود نزدیکی به فصل مجامع و نگاه به تقسیم سود شرکت‌ها، افراد تمایلی به فروش دارایی‌های خود داشته باشند.

نکته‌ای که در بازار امروز قابل مشاهده بود، شروع یک روند فشار عرضه در تمامی صنایع و سهام بدون توجه به شرایط بنیادی و چشم‌انداز آن‌ها بود. گروه‌هایی که عملکرد خوبی از خود گزارش کرده بودند نیز نتوانستند معاملات خوبی را سپری کنند و تنها شاهد روند مثبت در برخی از تک‌سهم‌های اغلب کوچک بازار بودیم که به راحتی نمی‌توان از پشت پرده آن‌ها نیز سر درآورد. به نظر می‌رسد که بورس تهران این روزها تا حدی از کنترل رنج می‌برد و قدرتی در پشت پرده اجازه رشدهای اخیر را به بازار نمی‌دهد.

به هرحالی چیزی که بورس تهران طی سالیان گذشته همواره نشان داده این است که بازار در نهایت راه خود را خواهد رفت و این کنترل‌ها و دستکاری‌ها به جز تاثیرات مقطعی نمی‌تواند بر مقصد نهایی بازار سهام اثرگذار باشد اما دوره‌های صعود و نزول آن را کوتاه‌تر و پرشتاب‌تر می‌کند که در نهایت به افزایش بی‌اعتمادی و هیجانات کاذب منجر خواهد شد که دود آن نیز به چشم اقتصاد و سیاستگذار اقتصادی کشور خواهد رفت.

پیش بینی بورس فردا

با توجه به نکات ذکر شده در بالا و همچنین قدرت بیشتری که عرضه‌ها نسبت به تقاضا در انتهای معاملات داشته‌اند، انتظار می‌رود که بورس فردا شروعی منفی داشته باشد اما به مرور با توجه به شرایط مساعد بنیاد و سودآوری شرکت‌ها و همچنین جذابیتی که در قیمت سهام وجود دارد، شاهد بهبود تقاضا باشیم و بازار به تعادل برسد.

نگاهی به روندهای روزانه

اگر به روند روزانه نماگرهای اصلی تالار شیشه‌ای نگاهی بیاندازیم، همانطور که پیداست شاخص کل بورس و شاخص هم‌وزن در ابتدا توانست روند رو به رشدی داشته باشد اما به به یکباره فشار فروش نسبتا زیادی در بازار شکل گرفت و نماگرها نیز به محدوده منفی وارد شدند و این مسیر با افت و خیزهای اندک تا انتهای بازار ادامه داشت. بنابراین می‌توان انتظار داشت که حداقل در شروع بازار فردا نیز قدرت فروشندگان بیشتر از خریداران باشد.

پیش‌ بینی بورس فردا ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲
 روند روزانه شاخص کل بورس و شاخص هم‌وزن

مطالب مرتبط

آخرین اخبار