پیش بینی بورس فردا ۷ اسفند ۱۴۰۱

بورس امروز با رشد حدود ۵ درصدی نماگر اصلی پایان یافت. بورس فردا چگونه خواهد بود؟ به گزارش رصد روز، برای پیش بینی بورس فردا باید ببینیم چه اتفاقاتی در بورس دیروز رخ داد و چه اتفاقاتی در بورس فردا تاثیرگذار خواهد بود و سپس با توجه به مجموع ...

بورس امروز با رشد حدود ۵ درصدی نماگر اصلی پایان یافت. بورس فردا چگونه خواهد بود؟

به گزارش رصد روز، برای پیش بینی بورس فردا باید ببینیم چه اتفاقاتی در بورس دیروز رخ داد و چه اتفاقاتی در بورس فردا تاثیرگذار خواهد بود و سپس با توجه به مجموع این اتفاقات ببینیم چه چیزی در انتظار بورس فردا است.

بورس امروز یکی از تاریخی‌ترین صعودهای خود را رقم زد و دومین هفته اسفند ماه برای بورس تهران بسیار رویایی سپری شد. شاخص کل بورس طی معاملات امروز با یک افزایش ۴.۹۶ درصدی همراه شد که در کنار تاریخ ۱۵ تیر ماه سال ۱۳۸۷، به صورت مشترک، سومین رشد تاریخی بازار سهام بوده است. شاخص کل پس از گذشت نزدیک به ۲ سال و نیم، بار دیگر مرز ۱.۷ میلیون واحدی را لمس کرد و به محدوده ۱.۷۳۸ میلیون واحدی رسید که از ابتدای شهریور ۹۹ تا کنون تکرار نشده بود. شاخص هموزن نیز همراه با شاخص کل بر این ریل صعودی سوار شد و افزایش ۴.۴۶ درصدی را تجربه کرد. ارزش معاملات خرد سهام نیز که از همان ابتدا اعداد قابل توجهی را به ثبت رسانده بود، در نهایت در محدوده ۱۰۸۱۵ میلیارد تومانی قرار گرفت و در کنار این موضوع شاهد ورود پول قابل توجه ۲۱۶۵ میلیارد تومانی از سمت کدهای حقیقی بودیم.

پس از توقف یک روزه بورس تهران در سومین روز از اسفند ۱۴۰۱، به نظر می‌رسد که اکنون با شروع هفته دوم آخرین ماه سال، دور جدیدی از این مسیر صعودی قدرتمند برای بورس آغاز شده است. از نکات قابل توجه بورس امروز می‌توان به قدرت بالای حقیقی‌ها اشاره کرد که با وجود عرضه سنگین از سمت حقوقی‌ها در برخی سهام، بازهم خریداران از تقاضای خود پا پس نمی‌کشیدند. این موضوع دلایل متعددی میتواند داشته باشد که در ادامه به مهمترین آنها و پیش بینی بورس فردا خواهیم پرداخت.

دلار در میانه کانال ۵۰ هزار تومانی

دلار بازار آزاد طی چند وقت اخیر روزهای عجیبی را پشت سر میگذارد. این اسکناس آمریکایی که تا اوایل آبان ماه سال جاری در محدوده ۳۰ هزار تومان در بازار آزاد نوسان میکرد، پس از کاهش خوشبینیها به احتمال احیای برجام و همچنین موتور روشن تولید نقدینگی، سقفشکنیهای خود را آغاز کرد و اکنون در آخرین معاملات صورت گرفته، به قیمت ۵۶۲۰۰ تومان رسیده است.

بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند که نرخ واقعی دلار در کشور با اعدادی که این روزها در بازار آزاد مشاهده میکنیم، فاصله دارد و باید در سطوح پایینتری قرار بگیرد. با این حال اما اعداد بیش از ۵۰ هزار تومان پیام بسیار مهمی همراه خود دارد و آن نیز رسیدن انتظارات تورمی به اوج قله است. این موضوع یکی از اصلیترین دلایل رشد قیمتها و بازارهاست و انتظار میرفت که بورس نیز با تمام تلاطمات خود به این موضوع واکنش جدی نشان دهد.

برداشتن بار سنگین دلاری از دوش بورس

از زمان تغییر ریاست بانک مرکزی، موضوع تثبیت نرخ دلار نیما در قیمت ۲۸۵۰۰ تومان بسیار برای بورسیها نگران کننده بود زیرا بسیاری از شرکتهای بزرگ بازار به خصوص در صنایع پتروشیمی و فلزات اساسی را ملزم به عرضه ارز خود با این نرخ میکرد. اکنون اما با تغییر این سیاست و راهاندازی مرکز مبادله ارز و طلای ایران، شاهد نرخهای دلار بسیار نزدیکتری به بازار آزاد هستیم که میتواند به بهبود وضعیت صورتهای مالی شرکتهای حاضر در بورس تهران بیانجامد. طی دو روز گذشته از شروع به کار این مرکز، نرخ حواله دلار (که به نوعی میتوان آن را نرخ «دلار نیما ۲» نامید) به بیش از ۳۶هزار تومان رسیده است.

هرچند که این موضوع هنوز ابهاماتی با خود دارد و فعلا چند نرخی بودن دلار مسائلی را ایجاد می‌کند، اقدام مثبتی بود که پس از مدت‌ها در بازار ارز رخ داد و می‌تواند در ادامه با بهبودهای بسیاری همراه شود. پس از منظر دلار چه از دیدگاه تورمی و چه دیدگاه تاثیر بر وضعیت سودآوری شرکتها، بورس تهران محرک صعودی قدرتمندی دارد.

قدم پایانی تکنیکال بورس

یکی از اتفاقات مهم بورس امروز در بخش تکنیکالی رخ داد به طوری که با ثبت کندل صعودی مثبت، چند مقاومت مهم پشت سر گذاشته شد و مسیر برای صعود بسیار هموارتر از قبل است. همانطور که در تصویر پیداست، اکنون یک کندل مثبت نهایی برای تایید شکست سقف کانال صعودی بلندمدتی نیاز است تا شاخص کل بورس بتواند با خیالی آسوده‌تر به سمت سقف تاریخی خود حرکت کند.

پیش بینی بورس فردا

بنابراین پیش بینی می‌شود که بورس فردا نیز همانند امروز بتواند با قدرت بالایی به مسیر صعودی خود ادامه دهد و ممکن است در انتها شاهد اندک افزایش عرضه‌ای باشیم.

پیش بینی بورس فردا ۷ اسفند ۱۴۰۱ 

 

 

 

مطالب مرتبط

آخرین اخبار