پیش‌ بینی بورس فردا ۹ اردیبهشت ۱۴۰۲

بورس تهران در روز چهارشنبه، با کاهش شاخص کل و رشد شاخص هم‌وزن همراه شد. بورس فردا چگونه خواهد بود؟ به گزارش رصد روز، بورس تهران در هفته گذشته که تنها سه روز کاری نیز داشت، عملکرد مثبتی را از خود به نمایش گذاشت و نماگرهای تالار شیشه‌ای به ...

بورس تهران در روز چهارشنبه، با کاهش شاخص کل و رشد شاخص هم‌وزن همراه شد. بورس فردا چگونه خواهد بود؟

به گزارش رصد روز، بورس تهران در هفته گذشته که تنها سه روز کاری نیز داشت، عملکرد مثبتی را از خود به نمایش گذاشت و نماگرهای تالار شیشه‌ای به مسیر صعودی خود ادامه دادند با این حال اما در روز پایانی هفته شاهد تشدید دوباره عرضه‌ها بودیم که دلایل مختص به خود را داشت. در نهایت شاخص کل بورس روز چهارشنبه با وجود رفت و برگشتی که داشت، کار خود را با یک کاهش ۰.۱۴ درصدی به پایان رساند و در محدوده ۲.۳۶۵ میلیون واحدی قرار گرفت اما در سمت دیگر شاخص هم‌وزن توانست روند مثبت خود را ادامه داده و با رشد ۰.۶۵ درصدی همراه شود. ارزش معاملات خرد سهام نیز در روز پایانی بورس تهران در هفته گذشته عدد ۱۸۱۴۶ میلیارد تومان را به ثبت رساند و شاهد ورود پول ۴۰۵ میلیارد تومانی از سمت کدهای حقیقی بودیم تا متغیرهای بازار سهام فعلا شرایط خوبی را مخابره کنند.

نگاهی به معاملات بورس تهران از ابتدای سال جدید تاکنون نشان می‌دهد که این روزها رونق معاملات در بازار سهام بهبود قابل توجهی نسبت به سال گذشته داشته و روزهای سبزی برای بورسی‌ها سپری می‌شود. با این حال اما توجه به معاملات روزهای اخیر نشان می‌دهد که اخیرا تقاضا قدرت کمتری نسبت به گذشته دارد و فروشندگان نیز با قدرت بیشتری نسبت به اوایل سال فعالیت می‌کنند. با تمام این تفاسیر، همچنان میزان تقاضا در بازار بیشتر عرضه‌هاست و می‌توان به تداوم روند صعودی امیدوار بود اما احتمال از این پس شاهد بازاری متعادل‌تر و منطقی‌تر باشیم و هر نماد با شرایط مختص به خود به ادامه کار بپردازد. در ادامه با بررسی شرایط موجود و متغیرهای تاثیرگذار بر روند روزانه بازار، به پیش بینی بورس فردا خواهیم پرداخت.

واکنش اولیه بورس به تغییرات ناگهانی سیاست‌ها

پس از بازار روز سه‌شنبه، مرکز نظارت بر صندوق‌های سرمایه‌گذاری سازمان بورس در ابلاغیه‌ای از اصلاح حد نصاب سرمایه‌گذاری “صندوق‌های سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت” خبر داد. بر اساس این ابلاغیه سقف سرمایه‌گذاری در “سهام، حق تقدم سهام، واحدهای سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری و گواهی سپرده کالایی” توسط صندوق‌های سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت از ۱۵ درصد به حداکثر ۱۰ درصد از ارزش کل دارایی‌های صندوق کاهش یافت و مقرر شد صندوق‌ها ظرف حداکثر سه ماه از تاریخ ابلاغ این مصوبه به صورت تدریجی و مستمر نسبت به رعایت نصاب‌های مذکور اقدام کنند. این موضوع تا حدی باعث شد که اهالی بورس تهران با نگرانی جدیدی به معاملات روز چهارشنبه بپردازند.

با این حال اما محاسبات نشان می‌دهد که این موضوع نمی‌تواند تاثیر زیادی بر روند بازار داشته باشد. در حال حاضر ۱۲۸ صندوق با درآمد ثابت با مجموع ارزش دارایی حدود ۴۷۷ هزار میلیارد تومان در حال فعالیت هستند که حدود ۵۶ همت از این دارایی‌ها مربوط به سهام است. در واقع در حال ۱۲ درصد از دارایی این صندوق‌ها در سهام است. در این میان بررسی‌ها نشان می‌دهد دارایی ۶۹ صندوق با درآمد ثابت در سهام بیش از ۱۰ درصد است که ارزشی بالغ بر ۴۶ همت دارد. در واقع کل میزان فروش صندوق‌ها برای رسیدن به حد نصاب ۱۰ درصد تعیین شده حدود ۱۶ همت است. ضمن آنکه به صندوق‌های بادرآمد ثابت سه ماه فرصت داده شده تا به این حدنصاب برسند و از آنجایی که ۱۶ همت محاسبه شده در حدود ارزش معاملات یک روز بورس است، به نظر نمی‌رسد از این محل فشار فروشی به بازار سهام تحمیل شود.

خروج دلار از قفس ۵۱ هزار تومانی

روند قیمت دلار در بازار آزاد نیز از اتفاقات قابل توجه روزهای اخیر بوده است. این اسکناس آمریکایی پس از نوساناتی که در روزهای ابتدایی سال تجربه کرد و تا بیش از ۵۵ هزار تومان نیز پیش رفت، بیش از ۲۰ روز را در مرز ۵۱ هزار تومان حبس شده بود و نوسانات اندکی را در آن محدوده انجام می‌داد. با این حال اما از روز چهارشنبه شاهد عبور قیمت دلار از مرز ۵۲ هزار تومانی بودیم و این مسیر صعودی تا روز گذشته به نیمه کانال ۵۳ هزار تومانی نیز رسید. برای این موضوع دلایل متعددی را می‌توان برشمرد که مهم‌ترین آن‌ها را می‌توان کاهش خوش‌بینی‌ها به احتمال از سرگیری مذاکرات هسته‌ای پس از توافقات اواخر سال گذشته با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و عربستان سعودی و همچنین خبرهای منفی از همکاری ایران و آژانس دانست.

این اتفاق برای بورس تهران دو سیگنال کاملا متفاوت دارد. از سمتی افزایش دوباره قیمت دلار در بازار آزاد پس از توقف چند ماه گذشته نشان از بالا بودن انتظارات تورمی دارد که منجر به افزایش تقاضا در تمامی بازارها از جمله بورس تهران خواهد شد. از سمتی اما این موضوع به دلیل سیگنال‌های منفی از روند تحولات سیاسی کشور می‌تواند تاثیری منفی بر روند بازار سهام داشته باشد. از نگاهی دیگر، طبق تجربیات ماه‌های گذشته بورس تهران در آرامش بازار سهام توانست جذب نقدینگی بالایی داشته باشد و اکنون اگر روند صعودی دلار ادامه داشته باشد، ممکن است بخشی از این نقدینگی را بار دیگر روانه بازار ارز کند.

نگاهی به روندهای روزانه

اگر به روندهای روزانه شاخص کل بورس، شاخص هم‌وزن، تعداد و ارزش صف‌های خرید و فروش نگاهی بیاندازیم، پیداست که در معاملات روز چهارشنبه، ابتدا بازار با فشار فروش همراه شد اما در ادامه تقاضا توانست بخش قابل توجهی از عقب‌نشینی ابتدایی را جبران کند. با این حال اما شاخص کل در انتها با فشار فروش دوباره‌ای مواجه شد و عقب‌نشینی اندکی داشت. این موضوع نشان می‌دهد که همچنان در قیمت‌های به دلایلی که عنوان شد، احتیاط نقش مهمی در معاملات روزانه بازار سهام بازی می‌کند و این موضوع می‌تواند در روز آینده نیز ادامه داشته باشد.

پیش بینی بورس فردا

با توجه به نکات ذکر شده در بالا، پیش بینی می‌شود که بورس فردا بتواند روز متعادلی را سپری کند و به دلیل نگاه دوگانه‌ای که اشاره شد، شاهد برابری قدرت عرضه و تقاضا باشیم اما به نظر می‌رسد که خریداران بتوانند عملکرد به نسبت بهتری داشته باشد.

پیش‌ بینی بورس فردا ۹ اردیبهشت ۱۴۰۲
 روند روزانه شاخص کل و هم‌وزن
پیش‌ بینی بورس فردا ۹ اردیبهشت ۱۴۰۲
 روند روزانه تعداد و ارزش صف‌های خرید و فروش
برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط