پیش‌ بینی بورس فردا ۹ اسفند ۱۴۰۱

به گزارش رصد روز، برای پیش بینی بورس فردا باید ببینیم چه اتفاقاتی در بورس دیروز رخ داد و چه اتفاقاتی در بورس فردا تاثیرگذار خواهد بود و سپس با توجه به مجموع این اتفاقات ببینیم چه چیزی در انتظار بورس فردا است. بورس امروز درحالی کار خود را ...

به گزارش رصد روز، برای پیش بینی بورس فردا باید ببینیم چه اتفاقاتی در بورس دیروز رخ داد و چه اتفاقاتی در بورس فردا تاثیرگذار خواهد بود و سپس با توجه به مجموع این اتفاقات ببینیم چه چیزی در انتظار بورس فردا است.

بورس امروز درحالی کار خود را آغاز کرد که طی دو روز گذشته، بیش از ۸.۵ درصد رشد کرده بود. با این حال اما طی روز جاری از همان ابتدا شاهد افزایش عرضه‌ها نسبت به گذشته بودیم و با وجود رنگ سبز نماگر اصلی بازار، سهم بیشتری از نمادها با رنگ سرخ به کار خود پایان دادند. شاخص کل بورس طی روز جاری با یک افزایش ۰.۲۷ درصدی مواجه شد و توانست به مرز ۱.۸۱ میلیون واحدی برسد. در سمت مقابل اما شاخص هم‌وزن که نمایش بهتری از کلیت بازار سهام دارد، با کاهش ۰.۳۶ درصدی همراه شد تا نشان دهد که اکثر گروه‌های کوچک، امروز فروشنده قدرتمندتری نسبت به خریداران داشتند. ارزش معاملات امروز نیز با ثبت عدد ۱۲۲۹۴ میلیارد تومانی، از رکود قابل توجه روز گذشته کمتر بود و شاهد خروج پول ۵۹۲ میلیارد تومانی از سمت کدهای حقیقی بودیم.

پس از نوسانات شدید نرخ ارز طی روز گذشته و خبرهایی مبنی بر احتمال شروع دوباره گفتگوهای هسته‌ای، شاهد افزایش نوسان در بورس تهران نیز بودیم و عرضه‌ها منجر به افزایش رنگ سرخ در معاملات سهام شدند به طوری که این روند در بازار امروز نیز ادامه یافت. با این حال اما همچنان برخی صنایع و سهام توانسته‌اند که مسیر صعودی را طی کرده و بازدهی مثبت به ثبت برسانند. در ادامه با بررسی شرایط و رخدادهای روزهای اخیر، به پیش بینی بورس فردا خواهیم پرداخت.

هم‌نوایی بورس با دلار

روز گذشته برای بازار ارز، روزی خاص و پرنوسان بود. اواسط روز گذشته بود که خبر سفر امیرعبدالهیان، وزیر امور خارجه کشور، به ژنو برای شرکت در نشست شورای عالی حقوق بشر سازمان ملل و همچنین صحبت‌هایی در رابطه با تبادل اطلاعات بین ایران و کشورهای غربی به خصوص آمریکا در کنار شایعه همراه عراقچی در این سفر، دلار را با نوسانات جدی همراه کرد به طوری که نرخ دلار بازار آزاد تنها طی چند ساعت برای مدتی خود را به بیش از ۶۰ هزار تومان رساند و پس از آن تنها طی یک ساعت تا مرز ۵۵ هزار تومان عقب‌نشینی کرد. کارشناسان اعتقاد دارند که یکی از دلایل افزایش عرضه‌ها و عقب‌نشینی سهام از سقف‌های روزانه، همین نوسان قیمت دلار بوده که احتمال کاهش قیمت بیشتر را نیز افزایش داده است.

با این حال اما برخی از کارشناسان اعتقاد دارند که در حال حاضر، بورس تهران با نرخ دلار موجود در مرکز مبادله ارزی حرکت می‌کند و از آنجا که طی یک هفته گذشته نرخ ۲۸۵۰۰ تومان نیما به بیش از ۳۷۴۰۰ تومان رسیده است، کاهش قیمت دلار در بازار آزاد تا محدوده‌های بسیار پایینی برای بورس تهران تهدید محسوب نمی‌شود و بازار فعلا به مسیر صعودی خود ادامه خواهد داد. به هرحال همین دوگانگی نظر باعث شده است که در بورس امروز شاهد جدالی بین خریداران و فروشندگان باشیم و برخی سهام (به خصوص گروه‌های دلاری) بتوانند با وجود فشار عرضه‌ها، در محدوده‌های بالای دامنه نوسان معامله شوند.

بازگشت دوباره خودرویی‌ها

گروه خودرو و قطعات را می‌توان به عنوان بهترین گروه بورس امروز معرفی کرد. این گروه که مدتی بود از روزهای اوج خود فاصله گرفته بودند، دوران سختی را با چالش‌های عرضه خودرو در بورس کالا سپری کردند اما اکنون به نظر می‌رسد که این نگرانی‌ها پایان یافته و می‌توان به این گروه، به چشم صنعتی که از اقتصاد و قیمتگذاری دستوری نجات یافته است، نگاه کرد.

اواخر روز گذشته بود که خبر آمد بالاخره عرضه خودرو در بورس کالا در صحن علنی مجلس به تصویب رسیده و شرکت‌های خودروساز داخلی می‌توانند با رعایت شرایطی نه چندا سخت، از سال آینده تمامی محصولات خود را در بورس کالا عرضه کنند. بندهای این مصوبه به این صورت است که مققر شده تا پایان فروردین ۱۴۰۲، شورای رقابت براساس هزینه‌های تولید، مالی و تحقیق و توسعه و…، نرخ پایه محصولات را تعیین کرده و هر سه ماه یک بار آن را به روزرسانی کند. از این رو می‌توان انتظار داشت که به زودی شاهد افزایش قابل توجه قیمت کارخانه‌ای محصولات خودروسازان باشیم. با این حال اما مهم‌ترین نکته این مصوبه، حذف نکته‌ای بود که در رابطه با اختلاف نرخ کشف شده در بورس کالا و قیمت پایه وجود داشت و قرار بود ۸۵ درصد این مقدار به حساب خزانه دولتی واریز شود. این موضوع نشان می‌دهد که خودروسازان می‌تواند از این پس با نرخی مبنی بر عرضه و تقاضا و نزدیک به حاشیه بازار محصولات خود را به فروش برسانند که قطعا می‌تواند صورت‌های مالی آن‌ها تغییرات چشمیگری را ایجاد کند.

استراحت تکنیکالی بورس

نگاهی به روند تکنیکالی شاخص کل بورس، نشان می‌دهد که پس از ثبت کندل‌های مثبت و قدرتمندی که طی روزهای اخیر به ثبت رسانده است، اکنون در ادامه مسیر خود با مقاومت‌های فیبوناچی مواجه خواهد بود. همانطور که در تصویر زیر پیداست، در محدوده ۱.۸ میلیون واحدی، دو نسبت ۶۲ درصد فیبو اکستنشن و نسبت ۱۲۷ درصد فیبو اکسپنشن هم‌تراز شده‌اند که می‌تواند باعث افزایش عرضه‌ها شود. از این رو احتمال دارد که در روز آینده، یک توقف کوتاه‌مدت یا بازاری مثبت و متعادل را شاهد باشیم. در تصویر زیر، اهداف تکنیکالی بعدی شاخص کل بورس نیز مشخص شده‌اند.

پیش‌ بینی بورس فردا ۹ اسفند ۱۴۰۱

مطالب مرتبط

آخرین اخبار