پیش بینی بورس فردا ۱۵ فروردین ۱۴۰۲

بورس تهران در شروع سال ۱۴۰۲ و هفته دوم سال جاری با رشد بیش از ۶ درصدی نسبت به انتهای سال قبل از محدوده زیر یک میلیون ۹۵۰ هزار واحدی خود را به اعداد و ارقام بالای ۲ میلیون و ۸۰ هزار واحدی رساند تا برای نیمه دوم و جدی‌تر فروردین ماه خود را ...

بورس تهران در شروع سال ۱۴۰۲ و هفته دوم سال جاری با رشد بیش از ۶ درصدی نسبت به انتهای سال قبل از محدوده زیر یک میلیون ۹۵۰ هزار واحدی خود را به اعداد و ارقام بالای ۲ میلیون و ۸۰ هزار واحدی رساند تا برای نیمه دوم و جدی‌تر فروردین ماه خود را آماده کند.

به گزارش رصد روز، شاخص بورس تهران در انتهای روز جاری به رقم ۲ میلیون و ۸۹ هزار واحدی رسید و ارزش معاملات امروز نیز در محدوده ۱۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومانی قرار داشت. گروه خودرویی، چند رشته‌ای‌ها و گروه فلزات اساسی بیشترین ارزش معاملاتی روز جاری را به خود اختصاص دادند. نماد خودرو و خسپا در گروه خودرویی بیشترین ارزش معاملاتی را به خود اختصاص دادند و با صف‌های خرید سنگین نیز همراه شدند.

آخرین خبرها حاکی از آن است که قرار است طی چند روز آینده قیمت جدید خودرو ها اعلام شود که با این افزایش نرخ‌ها ممکن است بیش از ۷۰ درصد هم باشد. قیمت‌های جدید براساس دستورالعمل شورای رقابت توسط شرکت‌های خودروساز اعلام خواهد شد. در این باره  خبرگزاری تسنیم گزارش داد که توکلی مدیر روابط عمومی مرکز ملی رقابت با اعلام اینکه افزایش قیمت خودرو در دستورالعمل تنظیم بازار خودروی سواری مستتر است، افزود: بر اساس فرمول کاست پلاس، کارخانه هزینه تمام شده را به علاوه یک سود عادله اعلام می‌کند و با افزایش عرضه کالا منجر به تعادل بازار و رفع دلالی می‌شود و در نتیجه قیمت‌های کاذب از میان رفته و به صورت کلی قیمت‌ها کاهش می‌یابد.

خبرهای روز

اما در خصوص گروه قندی در بازار سرمایه باید این طور گفت که در هفته دوم فروردین سال جدید شاهد افزایش قیمت برخی از کالاها از جمله قند (هر کیلو ۳۵ هزار تومان) و شکر (هر کیلو ۲۵ هزار تومان) در بازار هستیم.

در بازارهای جهانی با خیر کاهش تولیدات اوپک با رشد ۶ درصدی همراه شده و و قیمت نفت برنت به رقم ۸۴.۶۲ دلاری رسید قیمت هر برگه گواهی نفت خام سنگین در بورس انرژی تهران نیز در محدوده ۶۸ دلاری مورد معامله قرار گرفت وبا ارزش معاملات پایین در حال حاضر با استقبال خوبی مواجه نشده است.

سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا نیز در خصوص کاهش تولید نفت اوپک پلاس اعلام کرده که «گمان نمی‌کنم که کاهش تولید نفت از سوی اوپک پلاس در شرایط کنونی به سبب اطمینان بخش نبودن بازار منطقی باشد.» المیادین نیز گزارش داده است که ریاض از ماه آینده تا پایان سال ۲۰۲۳ تولید نفت خود را به میزان ۵۰۰ هزار بشکه در روز کاهش می‌دهد. امارات ۱۴۴ هزار بشکه در روز، عمان ۴۰ هزار بشکه در روز، کویت ۱۲۸ هزار بشکه، عراق ۲۱۱ هزار بشکه، روسیه ۵۰۰ هزار بشکه در روز و الجزایر نیز شاهد کاهش تولید نفت به میزان ۴۸ هزار بشکه در روز تا پایان سال ۲۰۲۳ خواهند بود.

رئیس سازمان بورس  هم از جزئیات نحوه عرضه اموال مازاد دولتی در بورس خبر داده است مجید عشقی اعلام کرده است که «هیأت مولدسازی تشکیل شده که سازمان بورس هم یکی از اعضای آن است.»

رئیس هیات مدیره انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی کشور  نیز به خبرگززاری بازار سرمایه اعلام کرده است که با برنامه‌ریزی انجام شده، پیش‌بینی می‌شود که صادرات قطعات خودرو در سال ۱۴۰۴ به ۶ میلیارد دلار برسد.

شاید مهمترین خبر روز جاری را به توان در مورد خبر تعیین قیمت پایه محصولات پتروشیمی با نرخ نیمایی ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی اعلام کرد.

بررسی تکنیکالی شاخص بورس تهران

شاخص بورس تهران در جریان معاملات روز جاری در نهایت با رشد ۱۱ هزار و ۲۰۰ واحدی کار را تمام کرد و خود را در محدوده ۲ میلیون و ۸۹ هزار واحدی تثبیت کرد. شاخص هم وزن نیز با رشد خوب خود به محدوده ۶۳۰ هزار واحدی رسیده است تا از منظر تکنیکالی یک قدم جلوتر از شاخص بورس تهران باشد.

شاخص هم وزن قبل از رسیدن به سال جدید توانست مقاومت مرداد ماه ۱۳۹۹ خود را از سر راه بردارد و رقم ۵۴۰ هزار واحدی را کنار بزند و خود را در محدوده ۶۳۰ هزار واحدی تثبیت کرده باشد.

شاخص بورس تهران امروز کمی عقب نشست و گروه خودرویی بازار را زنده نگه داشتند تا کماکان شاخص بالاتر از ۲ میلیون واحدی بماند. حالا باید دید که شاخص بورس تهران می تواند در روز های آینده مثل شاخص هم وزن از پس مقاومت مرداد ماه ۱۳۹۹ خود برآید و یا قرار است که شاخص کل رویه منفی را در دستور کار خود قرار دهد .

چیزی که عموم از نمودار شاخص کل برداشت می کنند رسیدن به مقاومت تاریخی برای شاخص کل است مقاومتی که در رقم و میزانش ( ۲ میلیون واحدی ) در سال ۱۴۰۲ کاملا متفاوت سال ۱۳۹۹ است.

شکست این مقاومت می تواند بازار را در مسیر جدید قرار دهد و پایان سال ۱۴۰۱ پایان سال اعداد زیر ۲ میلیون واحدی باشد.

 

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار