به گزارش رصد روز، ارزش معاملات امروز بازار بورس تهران در حوالی ۴ هزار و ۵۶۸ تومان میلیارد تومانی قرار گرفت و ارزش بازار هم به عدد ۵ هزار و ۷۳۲ همتی رسید. بازار همچنان در نبود ایران خودرو به عنوان لیدر سنتی بازار و خساپا هم گروهی دیگر این نماد معاملات خاصی را پیش نبرد و شاخص بیش از  یک هزار و ۵۰۰ واحد تغییر مثبت نداشت و با توجه به وجود تعطیلات پیش رو همه چیز را به هفته آخر بهمن ماه موکول کرد.

خبرهای روز

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران عنوان کرد که فروش روزانه ۱۰۰ هزار بشکه نفت با معاملات گواهی سپرده در بورس انرژی به زودی راه اندازی می‌شود. محسن خجسته‌مهر در این رابطه اعلام کرد که مردم هم می‌توانند از این طریق نفت بخرند همچنین انتشار این نوع اوراق در بخش صادرات نفت، کار جدید و یک ابزار مالی بسیار ارزشمند است.

مدیرعامل سایپا نیز از تولید خودرو آریا سایپا در سال آینده خبر داد و افزود: این محصول که با موتور میتسوبیشی ۲۰۰۰ سی سی که جزء جدیدترین موتورهای دنیا است با تریم متفاوت و زیبا تولید خواهد شد و بخش عمده ای از قطعات داخلی آن توسط پلاسکو کارسایپا تولید می شود.

خبری هم در مورد تقاضای گروه تایری برای عرضه محصولاتشان در بازار بورس کالا در بین اهالی بازار سرمایه دست به دست می شد. از همین رو نماد پارتا و پتایر هم در سامانه کدال طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد که با توجه به صورتجلسه هیئت مدیره انجمن صنفی صنعت تایر مقرر گردید قیمت تایرهای بایاس (تایرهای وانتی،باری،اتوبوسی،کشاورزی وراهسازی) به میزان ۱۰ درصد از تاریخ  ۱۲ بهمن ماه افزایش یابد.

گروسی بازهم خبر ساز شد مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرده است که ما در ایران حضور داریم و به بازرسی ادامه می‌دهیم؛ چرا که هنوز توافقی پادمانی باقی مانده است اما این روند بدون مشکل نیست.

امیدوارم که بتوانیم گفت‌وگوها با ایران در خصوص برجام را احیا و تقویت کنیم وگرنه بدون آن شرایط بسیار بدتر می‌شود. روند مذاکرات در حال حاضر در وضعیت پیچیده‌ای قرار دارد. اگر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نتواند به دنیا بگوید که برنامه هسته‌ای ایران کاملا اهداف مسالمت‌آمیز دارد، بی‌ثباتی به وجود می‌آید.

در سامانه کدال در انتهای هفته گذشته بازار افزایش سرمایه داغ بود و نماد های مختلف اطلاعیه‌هایی را در خصوص افزایش سرمایه از محل های متفاوت را ارائه کردند.

از جمله این موارد می‌توان به افزایش سرمایه ۲۲۵ درصدی شرکت سرمایه‌گذاری جامی، افزایش سرمایه ۶۴ درصدی شرکت گلوکوزان، افزایش سرمایه ۹۹۰۰ درصدی شرکت ورزیران ، افزایش سرمایه ۱۰۰ درصدی شرکت ریل سیر کوثر، سرمایه ۲۷ درصدی شرکت تولیدی چدن سازان، افزایش سرمایه ۱۱۹ درصدی شرکت توکا ریل اشاره کرد.

شاخص بورس تهران در جریان معاملات روز چهارشنبه خود در همان محدوده های قبلی (یک میلیون ۵۵۶ هزار واحدی) ایستاد و شاخص هم وزن هم نیز همچون در شاخص کل با رشد یک هزار واحدی کار را تمام کرد.

ذوب آهن اصفهان روز چهارشنبه را با صف خرید به پایان برد تا در نقشه بازار روز کاری قبل رنگ و رخ سبزی را به بازار داده باشد. کگل هم در محدوده ۳ درصدی مثبت کار را تمام کرد و نماد سیمان اردستان همچنان با ارزش معاملاتی بالا در گروه سیمانیها پیشتاز است.

در گروه مواد شیمیایی نماد بازار پایه ای شپلی و شمواد با صف خرید بیشترین توجه خریداران را در این گروه به خود اختصاص داد تا با این اوضاع نشان دهد بزرگان بازار این گروه تمایل خاصی به خرید نمادهای بزرگ ندارند.

باید دید برای روز یکشنبه و بعد از تعطیلات چند روزه بازار سرمایه شاهد باز گشایی نماد خودرو و خساپا خواهد بود؟ در خصوص ایران خودرو این موضوع را باید اضافه کرد که اطلاعیه عرضه خودروی تارا به تعداد ۲۰۰۰ دستگاه در بورس کالا تایید شده است و مبلغ پایه این خودرو ۲۵۶ میلیون تومان عنوان شده و باید ۱۰۰درصد مبلغ را برای قرار دادن سفارش در حساب داشت.

 

کل