پیش بینی بورس یکشنبه ۳۰ بهمن ۱۴۰۱

بورس تهران در حالی روز چهارشنبه با افت ۱۳ هزار و ۱۶۶ واحدی به کار خود پایان داد که فردین آقابزرگی، کارشناس بازار سرمایه معتقد است بازار سرمایه به دلیل بی اعتمادی سهامداران فعلا متعادل با روند منفی است. به گزارش رصد روز،شاخص کل بورس تهران ...

بورس تهران در حالی روز چهارشنبه با افت ۱۳ هزار و ۱۶۶ واحدی به کار خود پایان داد که فردین آقابزرگی، کارشناس بازار سرمایه معتقد است بازار سرمایه به دلیل بی اعتمادی سهامداران فعلا متعادل با روند منفی است.

به گزارش رصد روز،شاخص کل بورس تهران در هفته‌ای که گذشت باز هم به عقب برگشت و شاخص کل که روی عدد یک میلیون و ۵۵۸ هزار واحدی بود، این هفته به یک میلیون و ۵۲۴ هزار واحدی رسید و افت ۲.۲ درصدی را در کارنامه خود ثبت کرد.

بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی حکایت از خروج سرمایه حقیقی‌ها از بازار سهام دارد. شاخص ورود و خروج سرمایه در پایان بورس روز چهارشنبه خبر از خروج ۳۷۷ میلیارد تومانی پول از بورس می‌دهد.

نمادهای منفی و مثبت بورس چهارشنبه

نقشه بورس تهران روز گذشته با حضور ۱۶۹ نماد سبز و ۴۵۲ نماد منفی نمایان‌گر غلبه فروشندگان در بازار بود. همچنین ارزش دلاری بازار سرمایه ایران در پایان معاملات روز یکشنبه معادل ۲۵۳ میلیارد دلار شد.

فردین آقابزرگی، کارشناس بازار سرمایه می‌گوید: آثار تورم همان طور که در سایر بازار‌های دارایی همچون دلار، طلا و سکه، مسکن و… مشهود است، در بازار سرمایه نیز خودی نشان خواهد داد و ناچارا شاخص بورس را به سمت پیک خود که در گذشته بالای دو میلیون و ۷۰ هزار واحد بود، حرکت می‌دهد.

پیش بینی بورس تا پایان سال

این کارشناس بازار سرمایه درخصوص روند شاخص کل بورس تا پایان سال به اقتصاد ۲۴ می گوید: هرچند بعید می‌دانم تا روز‌های پایانی سال شاهد دستیابی شاخص کل بورس به این رکورد باشیم؛ ولی روند رو به تعادل و نسبتا مثبت را تا آخر سال پیش بینی می‌کنم.

وی تاکید می‌کند: هرچند از یاد نبریم که بورس محمل اتفاقات زیادی تا پایان سال خواهد بود، زیرا اغلب شرکت‌ها و نهاد‌ها برای تامین نقدینگی و پرداخت هزینه‌هایی ازجمله حقوق و امثال آن، متمایل به سمت عرضه سهام در بازار سرمایه هستند تا تقاضا.

شاخص کل و هم وزن همسو نیستند

آقابزرگی در مورد همسو نبودن شاخص کل و شاخص هم وزن نیز توضیح می‌دهد: شاخص کل بورس به صورت تک بعدی و به تنهایی نشان دهنده عمق حرکت و جریان در بازار بورس نیست. ازآنجا که شاخص هم وزن به طور مساوی و بدون اثر گرفتن از میزان سرمایه شرکت‌ها و تاثیرشان در شاخص کل است، تاثیر تورم را بهتر نشان می‌دهد؛ بنابراین شاخص هم وزن تا حدودی با تورم حادث شده در سال ۱۴۰۱ برابری می‌کند.

این تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با اقتصاد ۲۴ ادامه داد: بنابراین روند و سمت و سوی حرکت شاخص هم وزن نسبت به شاخص کل منطقی‌تر است. بازدهی شاخص هم وزن تا این لحظه حدود ۴۲ درصد بوده و بازدهی شاخص کل متاسفانه به دلیل وزن بزرگ شرکت‌هایی که از لحاظ قیمتی مدیریت می‌شوند، کمتر از ۱۳ درصد را به ثبت رسانده است.

 

 

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار