پیش بینی بورس یکشنبه ۳۰ بهمن ۱۴۰۱

بازار سرمایه در هفته گذشته نیز روندی نزولی طی کرد تا صبر سهامداران برای بازگشت به روند صعودی لبریز شود. حال اما اخباری مثبت در گوشه و کنار بازار سهام شنیده می‌شود که امید اهالی بازار را برای سبزپوشی سهام زنده نگه داشته است. به گزارش رصد ر...

بازار سرمایه در هفته گذشته نیز روندی نزولی طی کرد تا صبر سهامداران برای بازگشت به روند صعودی لبریز شود. حال اما اخباری مثبت در گوشه و کنار بازار سهام شنیده می‌شود که امید اهالی بازار را برای سبزپوشی سهام زنده نگه داشته است.

به گزارش رصد روز،شاخص کل بورس در هفته گذشته برخلاف مسیری که در سومین هفته بهمن ماه طی کرد، مجددا روندی نزولی به خود گرفت. نماگر اصلی تالار شیشه‌ای در پایان سومین هفته بهمن‌ماه در ارتفاع یک میلیون و ۵۵۸ هزار واحدی قرار دلشت و این هفته به یک میلیون و ۵۲۴ هزار واحد رسید تا افت ۲.۲ درصدی را در کارنامه خود ثبت کند.

از سوی دیگر، شاخص هم‌وزن همسو با شاخص کل بورس حرکت کرد و افت ۲.۲ درصدی داشت. در حالی که تنها یک روز از بهمن‌ماه باقی مانده نماگر هم‌وزن بازار در ارتفاع ۴۷۴ هزار واحدی قرار گرفته است.

ورود و خروج پول حقیقی

بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی حکایت از خروج سرمایه حقیقی‌ها از بازار سهام دارد. شاخص ورود و خروج سرمایه در پایان بورس روز چهارشنبه، خبر از خروج ۵۰۳ میلیارد تومانی پول از بورس می‌دهد که بسیار نگران کننده است.

با نزدیک شدن به پایان بهمن‌ماه می‌توان بیان کرد، خروج پول در ماه یازدهم سال شدت گرفته است. کارشناسان تاکید دارند طی جریاناتی که در یک ماه گذشته بر سر بازار سرمایه‌ آمد، تمام جریان ورود پول حقیقی که از ابتدای آبان‌ماه وارد سهام شده بود، از بازار خارج شد به طوری‌ که سهامداران در این ماه تنها دو روز شاهد ورود پول حقیقی به بازار بودند.

از لحاظ بررسی هفتگی نیز این هفته هزار و ۳۹۷ میلیارد تومان خروج نقدینگی حقیقی از بازار سرمایه ثبت شد.

اگرچه می‌توان خروج پول حقیقی را معادل خرید حقوقی‌ها و حمایت‌ هزار و ۳۹۷ میلیارد تومانی‌ آن‌ها از بازار سرمایه تعبیر کرد اما بررسی تاریخی روند‌های بورس تهران نشان از آن دارد که رشد پایدار بازار سرمایه با یک جریان رونددار، بدون ورود سرمایه حقیقی‌ها ممکن نیست.

پیش بینی بورس یکشنبه

در روز‌های پایانی هفته گذشته کمیسیون تلفیق بودجه در مجلس رای به حذف بند «ج» تبصره ۸ لایحه بودجه داد. با حذف این بند که مربوط به عرضه اوره در بورس کالا بود، صفحه دیگری از فیلم طولانی قیمت‌‌گذاری دستوری را در اقتصاد ایران شاهد هستیم.

با این تصمیم در صورت تصویب و نهایی شدن، منافع ۲۰ میلیون سهامدار و ذی‌نفع به خطر خواهد افتاد و کاملا در خلاف جهت شعار‌های حمایتی دولت و مجلس از بازار سرمایه خواهد بود.

اما روز گذشته خبر بسیار مهمی برای بازار سرمایه از سوی مجلس مخابره شد که با باز شدن معاملات این هفته، شاهد تاثیر مثبت آن خواهیم بود. پیش‌تر با تعیین نرخ خوراک گاز هفت هزار تومانی از سوی دولت که در لایحه بودجه سال آتی قرار داده شده بود بررسی کردیم که صنایع گوناگونی نظیر پتروشیمی‌ها، پالایشی‌ها، سیمانی‌ها و صنعت فولاد چگونه در منگنه بودجه قرار خواهند گرفت.

به طور مثال متانول‌ساز‌ها بررسی شدند که این گروه با نرخ سال گذشته نیز چالش‌های بسیاری برای ادامه فعالیت داشتند و حتی تعدادی از واحد‌های متانول‌سازی کشور به علت نبود صرفه اقتصادی در تولید، تعطیل شدند.

روز گذشته اما از بهارستان خبر رسید که کمیسیون تلفیق لایحه بودجه تصمیم به حذف نرخ هفت هزار تومانی از لایحه بودجه گرفته‌ است.

همچنین نایب رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۱ در اظهار نظری مدعی شده طی تصمیمات کمیسیون تلفیق به دولت اجازه داده شد در راستای حمایت از بخش صنعت و تولید، نرخ خوراک صنایع و پتروشیمی‌ها را تعدیل کند.

با شروع معاملات هفته جاری از روز یکشنبه باید منتظر تاثیر مثبت این خبر بر گروه‌های یاد شده و به تبع آن کلیت بازار باشیم.

از سوی دیگر تحرکات دلار در بازار آزاد شدت گرفته است. ناگفته نماند برخی کارشناسان معتقدند، واکنش‌پذیری فعالان بازار نسبت به جابه‌جایی‌های دلار کمرنگ شده است، اما همچنان می‌توان تاثیرات روند رو به رشد دلار آزاد را در بازار مشاهده کرد.

در صورتی که شکاف بیش از ۶۰ درصدی میان دلار نیما و دلار آزاد از بین برود می‌توان منتظر رشد بازار سرمایه به خصوص صنایع دلاری بود.

 

 

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط