به گزارش رصد روز،  بورسی‌ها در شرایطی به استقبال معاملات روز سه‌شنبه می‌روند که در روز گذشته شاخص‌‌ کل بورس تهران پس از یک روز تعدیل، رشد کرد. برای پیش بینی بورس امروز –سه‌شنبه ۵ اردیبهشت- به روندبازار سهام در روز گذشته نگاه می‌کنیم. روز دوشنبه شاخص کل بورس ۲ هزار و ۳۶۳ واحد رشد کرد. اما شاخص هم وزن رشد بیشتری داشت و ۷ هزار و ۷۳۳ واحد بالا آمد. اما شاخص کل فرابورس افت ۱۴۸ واحدی را پشت سر گذاشت. شاخص هم وزن فرابورس نیز هزار و ۹۶۴ واحد صعود کرد.

در پایان معاملات ‌دیروز، ۴۶۸ نماد رشد قیمت داشتند و قیمت سهام ۱۸۶ نماد کاهش یافت، به عبارت دیگر، ۷۱ درصد بازار رشد قیمت داشتند و ۲۹ درصد بازار افت قیمت داشتند.

بیشترین افزایش قیمت

دیروز در بورس شرکت‌ رادیاتور ایران (ختور)، شرکت‌ گسترش سرمایه گذاری و توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی خلیج فارس (پترول) و شرکت صنایع شیمیایی سینا (شسینا) بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. در فرابورس نیز شرکت شهرسازی و خانه سازی باغمیشه (ثباغ)، شرکت قند شیروان (قشیر) و شرکت سرمایه گذاری مسکن پردیس (ثپردیس) بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

بیشترین کاهش قیمت

در بورس نمادهای کفپارس (شرکت فراورده‌های نسوز پارس)، دانا (شرکت بیمه دانا) و کماسه (شرکت تأمین ماسه ریخته گری) در روز دوشنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس شرکت شیر پاستوریزه پگاه گلستان (غگلستا)، شرکت کشت و صنعت دشت خرم دره (زدشت) و شرکت صنعتی بهپاک (بهپاک) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

عرضه و تقاضای بازار

در معاملات دوشنبه، ۲۵۷ نماد صف خرید داشتند و ۱۱ نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با رشد ۲۴ درصدی نسبت به روز قبل به هزار و ۶۱۵ میلیارد تومان افزایش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با کاهش ۲۸ درصدی به ۷۳ میلیارد تومان رسید.

پیش بینی بورس

 پیش بینی بورس امروز

شاخص کل بورس تهران در هفته‌های اخیر روند صعودی داشته است. در هفته پیش نیز شاخص به صعود ادامه داد و تنها در روز چهارشنبه اصلاح هزار واحدی را پشت سر گذاشت. اما در اولین روز معاملاتی هفته شاخص با وجود ریزش در یک روز ابتدایی، در ادامه رشد کرد و ۲ هزار واحد بالاتر از روز پیشین ایستاد.

دیروز نمادهای تاپیکو، میدکو، کگل، کچاد، شیراز و رمپنا بیشترین اثر مثبت را بر شاخص داشتند و فارس، پارس، شپنا، فملی، شبندر، پارسان وفولاد مانع رشد بیشتر شاخص شدند.

علاوه بر این، برای هفتمین روز پی در پی شاهد ورود پول حقیقی بودیم و ۵۵۴ میلیارد تومان سرمایه حقیقی به بازار وارد شد. در مجموع ۷ روز کاری اخیر، ۶ هزار و ۹۴۰  میلیارد تومان پول حقیقی روانه بازار سهام شده است. دیروز بیشترین ورود پول حقیقی به نمادهای کوثر، غزر، امین، بجهرم، وتوس، خپویش، شملی، شپاکسا، شیران و سیتا تعلق داشت.

بنابراین بازار در تعادل نسبی بود، تعداد نمادهای سبزپوش بازار بیشتر بود و شاخص هم وزن رشد یک درصدی را ثبت کرد. در حالی که شاخص کل تنها ۰.۱ درصد افزایش یافت. رشد نمادهای کوچک و متوسط بازار و ورود پول حقیقی به این بخش بازار نکته قابل توجه معاملات دیروز بود.گروه بیمه و صندوق‌های بازنشستگی بیشترین ورود پول حقیقی را داشت و گروه‌های «انبوه‌سازی، املاک و مستغلات»، «محصولات شیمیایی» و «محصولات غذایی» در رتبه‌های بعدی بودند. در مقابل گروه پالایشی بیشترین خروج پول را داشتند وعمده نمادهای این گروه افت قیمت داشتند.

تحلیلگران در مجموع معتقدند بازار فعلا در معرض ریزش نیست و انتظار دارند شاخص با شیب ملایمی رشد کند، مگر آنکه محرکی بیرونی موجب ریزش بازار شود.