اعمال شرایط جدید صادرات محصولات کشاورزی از اسفندماه

رییس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: از اسفندماه، هیچ محصول تولیدی و صادراتی از جمله سبزی و صیفی و دیگر تولیدات کشاورزی بدون تاییدیه سامانه سماک امکان عرضه و صادرات را نخواهد داشت.

به گزارش رصد روز، رییس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: از اسفندماه، هیچ محصول تولیدی و صادراتی از جمله سبزی و صیفی و دیگر تولیدات کشاورزی بدون تاییدیه سامانه سماک امکان عرضه و صادرات را نخواهد داشت.

 شاهپور علایی مقدم در نشستی خبری که به مناسبت دهه فجر در حال برگزاری است، از راه اندازی سامانه سماک با هدف نظارت بر تولید و صادرات محصولات کشاورزی خبر داد.

رییس سازمان حفظ نباتات کشور تاکید کرد: تمام روند کاشت، داشت و برداشت محصول، انباری‌داری، بسته بندی، لیبل زنی تا صادرات محصولات کشاورزی تحت نظر این سامانه صورت می‌گیرد که سامانه‌های وزارت بهداشت نیز به آن متصل شده است.

علایی مقدم با بیان اینکه از اسفند امسال استفاده از این سامانه ملاک کار قرار می‌گیرد افزود: هیچ محصول تولیدی و صادراتی از جمله سبزی و صیفی و دیگر تولیدات کشاورزی بدون تاییدیه این سامانه امکان عرضه و صادرات را نخواهد داشت.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور با اشاره به اینکه سامانه سماک ابتدا محصولات صادراتی را تحت پوشش خواهد داشت گفت: در مرحله بعدی محصولات کشاورزی که در داخل کشور مصرف می‌شود به منظور ارتقا سلامت تحت پوشش این سامانه قرار خواهند گرفت.

وی درباره آخرین وضعیت صادرات فلفل دلمه‌ای به روسیه توضیح داد که در حال حاضر صادرات همچنان متوقف است و ما ۵ جلسه وبیناری را با طرف روسی در این زمینه برگزار کردیم و علاوه بر اینکه هیئتی از ایران نیز به این کشور سفر و مسئله را بررسی کرده است.

علایی مقدم اضافه کرد: ما در کشور ۴ سم را استفاده می‌کردیم که مورد تأیید اتحادیه اروپا بوده اما روس‌ها از آن استفاده نمی‌کردند. همچنین ۷ سمی را که در کشور روسیه استفاده می‌شود ما استفاده نمی‌کنیم. بنابراین در این زمینه دچار یک عدم تطبیق بودیم.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور ادامه داد: در نهایت قرار بر این شد که روس‌ها از مراکز تولیدی ایران بازدید کنند که در این زمینه بیش از ۳۲ گلخانه را به آنها معرفی کرده ایم و قرار است که از ۱۷ بهمن ماه به بعد هیئت روسی به ایران بیایید.

علایی مقدم در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تولید حدود ۳۸۰ هزار تن کیوی در کشور گفت: حدود ۱۷۰ هزار تن از این میزان (معادل ۵۰ درصد) صادر می‌شود که ۳۲ هزار تن آن به هند است و در سال جاری نیز تاکنون ۲۷ هزار تن صادرات کیوی به این کشور انجام شده است.

وی درباره مشکلات ایجاد شده برای صادرات کیوی به هند ادامه داد: هندی‌ها می‌گویند باید تمام اطلاعات مربوط به تولید، دسته بندی، سرخانه‌ها، سموم مصرفی و … در اختیار ما قرار بگیرد و طی جلساتی که با آنها داشتیم به این توافق رسیدیم که اطلاعات را در اختیار طرف هندی قرار دهیم و به همین منظور آمار مربوط به ۳ سال گذشته در ۱۷۲ صفحه تدوین و برای آنها ارسال شد.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: روز گذشته نیز هندی‌ها اعلام کردند که سه ابهام دیگر برای آنها وجود دارد و از ما درخواست کردند که اطلاعات مربوط به این سه مورد را در اختیارشان قرار دهیم که ما به زودی این کار را خواهیم کرد و بعد از آن صادرات کیوی به هند از سر گرفته می‌شود.

فروش سم در کلینیک های گیاه پزشکی ممنوع شد

رئیس سازمان حفظ نباتات در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از رشد قارچ گونه فروشگاه‌های سم فروشی در کشور گفت: عدم نظارت سازمان نظام مهندسی یکی از مهمترین دلایل افزایش قارچ گونه وبدون ضابطه فروشگاه‌های سم فروشی است.

وی با بیان اینکه نسخه نویسی و علم و دانش و تخصص قربانی اقتصاد سم فروش شده است، افزود: به عنوان مثال ما در استانی مانند مازندران ۱۲۰۰ مرکز سم فروشی داریم. چه ضرورتی دارد که چنین اتفاقی بیفتد؟

علایی مقدم تاکید کرد تمام تلاش ما این است که هر گیاه پزشکی بتواند در هر دفتری برای کشاورز نسخه نویسی کند. متأسفانه ما تمام کشاورزان را به کلینیک‌های گیاه پزشکی وصل کرده ایم و گاهی کشاورز مسیر بسیار طولانی را برای رسیدن به این کلینیک  ها طی می‌کند اما گیاه پزشک آنجا حضور ندارد ضمن اینکه در حال حاضر عمده این کلینیک های گیاه پزشکی‌ خودشان اقدام به فروش سم می‌کنند که چنین حقی را ندارند.

وی با اشاره به اینکه فروش سم در کلینیک های گیاه پزشکی ممنوع است و در صورت انجام چنین کار با این کلینیک ها به شدت برخورد می‌شود گفت: این دستورالعمل از فردا اجرایی می‌شود ضمن اینکه ما از رؤسای جهاد کشاورزی استان‌ها و از بازرسی جهاد کشاورزی در استان‌های مختلف از سازمان نظام مهندسی و نظام صنفی کشاورزی می‌خواهیم که در این زمینه به ما کمک کند.

بازنگری در قانون حفظ نباتات/ لزوم اصلاح بودجه 

علایی مقدم با بیان اینکه قانون حفظ نباتات مربوط به سال ۴۶ است گفت: با توجه به تغییر ماهیت آفات، بیماری‌ها و سموم و قوانین بین المللی لازم است که این قانون مورد بازنگری قرار بگیرد و تغییر کند.

این مقام مسئول با اشاره به لزوم افزایش بودجه سازمان حفظ نباتات و با بیان اینکه در حال حاضر لایحه بودجه در مجلس قرار دارد خطاب به نمایندگان گفت: اگر می‌خواهید سلامت محصولات کشاورزی ارتقا یابد و توسعه صادرات داشته باشیم باید بودجه لازم برای این کار اختصاص داده شود. در غیر این صورت رویه همان رویه قبلی خواهد بود و ما همچنان با عدم انطباق سموم و بازگشت محصولات کشاورزی مواجه می‌شویم.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور تاکید کرد: برای ارتقا سلامت محصولات کشاورزی به یک برنامه ۵ ساله نیاز داریم و برای سال اول این برنامه شش هزار میلیارد تومان اعتبار لازم است ضمن اینکه این اعتبار را می‌توان از محل‌هایی چون دریافت عوارض صادراتی تأمین کرد و بار مالی برای دولت ندارد.

وی همچنین با اشاره به مبارزه با آفت ملخ صحرایی در سطحی معادل ۱۸۱ هزار هکتار گفت: با توجه به شرایط اقلیمی کشورهای مبدا از جمله عمان احتمال یورش مجدد ملخ‌ها به ایران وجود دارد و وزیر جهاد کشاورزی در نامه‌ای به رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه درخواست ۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای مقابله با آفت ملخ صحرایی را کرده است که تاکنون فقط ۱۰ میلیارد تومان آن در اختیار ما قرار گرفته و این هشدار را می‌دهیم که اگر اعتبار تأمین نشود با هجوم گسترده آفت ملخ صحرایی به کشور مواجه خواهیم بود.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید 

مطالب مرتبط

آخرین اخبار