نگاهی به مهمترین دستاوردهای فولاد مبارکه اصفهان

کلنگ تأسیس کارخانه فولاد مبارکه اصفهان در سال ۶۰ زده شد و در ۲۳ دی ماه ۷۱ شاهد احداث یکی از بزرگترین کارخانه های فولادسازی خاورمیانه بودیم. نگاهی به مهمترین دستاوردهای فولاد مبارکه اصفهان طی سالهای گذشته بیانگر تفکری آینده نگر برای نسلهای...

کلنگ تأسیس کارخانه فولاد مبارکه اصفهان در سال ۶۰ زده شد و در ۲۳ دی ماه ۷۱ شاهد احداث یکی از بزرگترین کارخانه های فولادسازی خاورمیانه بودیم. نگاهی به مهمترین دستاوردهای فولاد مبارکه اصفهان طی سالهای گذشته بیانگر تفکری آینده نگر برای نسلهای بعدیست که از این میراث استفاده خواهند کرد. 

به گزارش اختصاصی رصد روز، شاید تأسیس کارخانه ای به وسعت فولاد مبارکه اصفهان در بحبوحه جنگ برای بسیاری غیرقابل باور بود اما در یکی از سخت ترین برهه های تاریخی اتفاقی رقم خورد که امروز کشور از دستاوردهای آن بهره مند شده و یکی از پیشرانه های اصلی تولید در صنعت است. نگاهی به سابقه مدیران فولاد نشان میدهد که در همه سالها تخصص مهمترین رکن منابع انسانی این شرکت بوده و در حال حاضر نیز این فرهنگ سازمانی با توسعه ای قابل توجه در خدمت نظام اقتصادی کشور نقش آفرینی می کند.

فولاد مبارکه اصفهان به زعم بسیاری از کارشناسان تبدیل به دانشگاه تولید شده زیرا در ارکان این واحد تولیدی و خدماتی که به کشور ارائه می دهد مطالعه و پژوهش نقشی انکار ناپذیر دارد و شاید مهمترین علت استمرار موفقیت فولادیها را باید در این موضوع جستجو کرد. هزینه های مطالعاتی فولاد که از آن می توان به عنوان سرمایه اصلی این شرکت یاد کرد دستاوردهایی را برای کشور رقم زده که گاهاً بی نظیر بوده و این خط و مشی در همه سالها به وضوح در فعالیت این شرکت قابل مشاهده است.

مهمترین دستاوردهای فولاد مبارکه اصفهان

اگرچه گفتن از همه خدمات فولاد مبارکه با توجه به گستره آن کار سختی است اما می توان با اشاره به برخی از آنها اهمیت حضور این واحد تولیدی را خاطر نشان کرد.

بزرگترین شرکت بورسی کشور 

فولاد مبارکه اصفهان در فروردین سال ۶۹ به صورت شرکت سهامی خاص تأسیس شد و در ۲۳ دی ماه سال ۷۲ شروع به بهره برداری کرد. این شرکت در اردیبهشت ماه سال ۸۳ به شرکت سهامی عام تبدیل و در اسفندماه سال ۸۵ در بورس اوراق بهادار پذیرفته شد و هم اکنون با سرمایه ثبتی ۵۳ هزار میلیارد تومان عنوان بزرگترین شرکت بورسی ایران از این حیث را برای خود می بیند. گفتنی است ارزش بازار فولاد مبارکه اصفهان در حال حاضر ۳۳۹ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان(با احتساب آخرین روز معاملات در دی ماه)  است.

رشد ۳۲۹ درصدی ظرفیت تولید فولاد خام در گروه فولاد مبارکه از ابتدا تا کنون 

بررسی ها نشان میدهد در نخستین سال بهره برداری از فولاد مبارکه ظرفیت تولید فولاد خام در این گروه ۲ میلیون ۴۰۰ هزار تن بود. ۱۰ سال بعد در سال ۸۳ با تکمیل توسعه زیر سقف این مقدار با ۷۵ درصد افزایش به ۴ میلیون ۲۰۰ هزار تن رسید. در سال ۸۵ و همزمان با الحاق ناحیه فولاد سبا به فولاد مبارکه اصفهان ظرفیت تولید فولاد خام در گروه فولاد به ۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تن افزایش پیدا کرد. سال ۹۰ شاهد اضافه شدن فولاد هرمزگان به فولاد مبارکه بودیم که این مسئله ظرفیت های تولید فولاد خام را بهبود بخشید و آن را به ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار تن رساند. و در حال حاضر شاهد ظرفیت تولید ۱۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تنی در گروه فولاد مبارکه هستیم که نشان از افزایش ۲۳۹ درصدی از ابتدا تا کنون دارد.

اشتغال ۳۵۰ هزار نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم 

موضوع اشتغال در کشور همیشه جزو نگرانی های اصلی خصوصاً برای فارغ التحصیلان دانشگاهی است. هرچند تلاشهایی برای بکارگیری جمعیت دانشگاهی کشور طی سالهای اخیر صورت گرفته اما همچان چالشهای زیادی در این باره وجود دارد. فولاد مبارکه اصفهان که یکی از اهداف فعالیت خود را ایجاد و توسعه پایدار اشتغال می بیند طی سالهای گذشته کارنامه موفقی را از خود در این باره بجا گذاشته.

در حال حاضر رقم اشتغال مستقیم در فولاد مبارکه اصفهان به ۳۵ هزار و ۶۰۰ نفر می سد که با در نظر گرفتن طرحهای در دست اقدام به این آمار در آینده ای نزدیک بیش از ۲۷ هزار شغل دیگر اضافه خواهد شد. گفتنی است با احتساب اشتغال غیرمستقیم آمار اشتغال در گروه فولاد مبارکه اصفهان به ۳۵۰ هزار شغل می رسد.

رشد ۷ هزار و ۸۵۷ درصدی سود خالص 

استمرار سوددهی را باید مهمترین ویژگی فولاد مبارکه اصفهان دانست. شروع فعالیت فولاد مبارکه اصفهان در بورس با سوددهی همراه بود. سود خالص فولاد مبارکه اصفهان در سال ۸۶ رقم ۱۰ هزار و ۵۶۰ میلیارد ریال را ثبت کرد که این رقم در پایان سال قبل ۸۴۰ هزار و ۳۰۶ میلیارد ریال بود که با این حساب شاهد رشد ۷ هزار و ۸۵۷ درصدی سود خالص فولاد مبارکه اصفهان طی این سالها هستیم.

کاهش مصرف آب با وجود افزایش تولید 

در سالهای گذشته تبلیغات زیادی در خصوص میزان مصرف آب در فولاد مبارکه اصفهان صورت گرفت و سعی شد اینطور القا شود که مصرف بالای آب در فولاد مبارکه اصفهان یکی از معضلات اصلی استان اصفهان است اما واقعیت چیست؟

بررسی ها نشان میدهد که میزان مصرف آب خام فولاد فولاد مبارکه اصفهان به ازاری هر تن تولید ۲.۲ مترمکعب است که این رقم در سال ۹۹ معادل ۲.۹ مترمکعب بود. و در سال قبل میزان برداشت آب این شرکت از زاینده رود کمتر از ۱.۵ برآورد شد که به گفته کارشناسان فولاد با اتمام برخی از پروژه های آبرسانی(پساب) این مقدار به صفر خواهد رسید. گفتنی است میزان پساب ورودی به فولاد مبارکه تا سال ۱۴۰۴ به ۱۳.۵ میلیون متر مکعب آب خواهد رسید که این مقدار عملاً نیاز فولاد مبارکه اصفهان را در بهره برداری از زاینده رود به صفر نزدیک می کند. فولاد مبارکه اصفهان همچنین در راستای کاهش مصرف موفق به انجام پروژه های زیر شد؛

اجرای پروژه های تصفیه و بازچرخانی آب

انتقال آب از بالادست

عملیاتی کردن یکی از بزرگترین تصفیه خانه های پساب صنعتی کشور 

اجرای پروژه های متعدد کاهش مصرف آب در فرایند احیاء مستقیم 

تأمین بیش از ۵۰ درصد فولاد مورد نیاز کشور 

تولید فولاد در کشور به سبب ارزش افزوده ای که برای اقتصاد کشور از اهمیت ویژه ای برخوردارست. رقابت شدید شرکتهای فولادسازی در آسیا،اروپا و کشورهای آمریکایی نشان از تمرکز این شرکتها بر دستیابی و تسلط بر بازار فولاد جهان می دهد. فولاد مبارکه اصفهان که در حال حاضر بزرگترین شرکت فولادسازی خاورمیانه است علاوه بر حضور پر رنگ در بازارهای بین المللی موفق شده تا در سالهای گذشته نقش قابل توجهی در تأمین نیاز داخلی داشته باشد و در این راستا براساس آمار فولادیها بیش از ۵۰ درصد سبد فولاد کشور را در اختیار دارند.

تولید فولاد ضد زنگ و پیوستن به باشگاه جهانی 

در آبان ماه سال جاری فولاد مبارکه اصفهان خبر از تولید محصولی داد که تا پیش از آن در اختیار معدودی از کشورها بود. فولاد ضد زنگ که یکی از نیازهای اصلی در تأمین زنجیره فولاد کشور بود تا پیش از آن با هزینه های ارزی قابل توجه وارد می شد که پیشگامی فولاد مبارکه اصفهان در تولید این محصول استراتژیک علاوه بر بی نیاز کردن کشور از واردات این محصول آثار مالی قابل توجهی برای فولاد مبارکه اصفهان و سایر واحدهای فولادسازی خواهد داشت. گفتنی است کشور چین یکی از بزرگترین فولادسازهای جهان در سال گذشته حدود ۳۷ درصد تولید محصولات فولاد ضد زنگ خود را افزایش داد و تقاضا برای این محصول تا ۴۷ درصد در چین افزایش یافت که این موضوع اهمیت تولید فولاد ضد زنگ در فولاد مبارکه اصفهان را نشان میدهد.

احداث دو نیروگاه خورشیدی و گازی به منظور تأمین پایدار انرژی 

مسئله تأمین انرژی که این روزها در کشور به موضوع مهم واحدهای تولیدی تبدیل شده نیازمند راه حل عملیاتی شرکتهای بزرگ است که نتیجه این اقدامات در شرکتهای پایین دستی نیز قابل مشاهده خواهد بود. از طرف دیگر چالشهای هزینه انرژی خصوصاً برای شرکتهای فولادی در سالهای گذشته منجر به بروز مشکلاتی در تولید شد. فولاد مبارکه اصفهان با احداث دو نیروگاه خورشیدی و گازی به ترتیب با ظرفیت تولید ۶۰۰ و ۹۰۰ مگاوات تولید برق بخشی از نیاز خود به تأمین انرژی را برطرف خواهند کرد. گفتنی است فولادیها پروژه نیروگاه ۹۱۴ مگاواتی به منظور تأمین پایدار انرژی برق در شرکت را تعریف کرده اند که تاکنون توربین شماره یک آن به شرکت حمل شده است. توربین شماره دو و ژنراتور یک ترانس ها ساخته و قرارداد حمل منعقد شده است. همچنین ساخت فونداسیون توربین ها و ترانس ها در حال انجام می باشد.

سهم ۸ درصدی در تولید ناخالص داخلی بخش صنعت و سهم ۱.۵ درصدی در تولید ناخالص داخلی کشور 

یکی از مهمترین شاخصه های ارزیابی اقتصادی کشورها سنجش تولید ناخالص داخلی آنهاست. در اهمیت سهم فولاد مبارکه در تولید ناخالص داخلی باید به تعریف آن دقت ویژه کرد؛

تولید ناخالص داخلی، حاصل جمع ارزش ریالی (یا دلاری) کل کالاها و خدمات نهایی عرضه شده در یک کشور در طول یک بازه‌ زمانی مشخص است. این تعریف مشخص می کند که قرار گرفتن در سبد سهم تولید ناخالص داخلی یک کشور با توجه به گستردگی بخشهای تولیدی و خدماتی کار آسانی نیست. با این حال فولاد مبارکه اصفهان مطابق با آمارهای رسمی سهم ۱.۵ درصد در تولید ناخالص داخلی کشور و سهم ۸ درصدی در تولید ناخالص داخلی بخش صنعت دارد که می توان از آن به مثابه سوپاپ اطمینان تولید ناخالص داخلی کشور یاد کرد.

نورد گرم ۲ دستاوردی به بزرگی صنعت فولاد کشور 

در خرداد ماه سال جاری قرارداد احداث خط نورد گرم شماره ۲ شرکت فولاد مبارکه اصفهان با هزینه ۵۶۸ میلیون یورو و مدت زمان اجرای ۳ سال امضاء شد. گفته می شود نرخ بازده داخلی این ابر پروژه بیش از ۳۱.۶ درصدست و فولادیها با اجرای پروژه نورد گرم ۲ به توانمندی تولید فولادهای کیفی در ابعاد مختلف دست خواهد یافت که در حال حاضر امکان تولید (نورد) آن ها در کشور وجود نداشته و صرفا تختال آن ها در شرکت به مرحله تولید رسیده است. تکمیل زنجیره تولید فولاد مبارکه و تبدیل تختال مازاد به محصول نهایی با ارزش افزوده بالاتر، کاهش واردات و جلوگیری از خروج ارز، پاسخگویی به تقاضای مشتریان در حوزه صنایع نفت و گاز، مخازن تحت فشار، کشتی سازی و دریایی خودروسازی و … از دیگر مزایای عملیاتی اجرای پروژه مذکور است.

آنچه که گفته شد بخشی از خدماتیست که فولادیها به کشور ارائه دادند و قطعاً موضوعات مهم دیگری با اثرگذاریهای متفاوت در این واحد تولیدی صورت گرفته که در این گزارش سعی شد به صورت اجمالی به آن پرداخته شود.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

 

 

مطالب مرتبط

آخرین اخبار